DSV België lanceert pakjes- en koerierdienst

DSV Road België heeft op Transport & Logistics de start aangekondigd van de dienst DSV XPress. Het vervoer zelf van enveloppen en pakjes wordt uitbesteed, maar het is toch een eigen dienst, met eigen boekings- en 'track & trace'-systemen.

De dienst bestaat al meerdere jaren in Duitsland, als ‘erfenis’ van een overname door DSV. “Vier jaar geleden is een ‘pilot’ in Nederland gestart om te zien of die ook in andere markten commercieel kan aanslaan. Die test is succesvol gebleken, zodat DSV XPress nu ook in meerdere andere Europese landen, waaronder België, wordt uitgerold. Vermoedelijk wordt die nadien ook doorheen het wereldwijde netwerk van DSV geïntroduceerd”, zegt Petra Hermans, accountmanager DSV Express, aan Flows.

Volgens haar is de dienst gegroeid uit de behoeftes van de bestaande klanten, die een one-stop-shop willen, ook voor de kleinere zendingen. “Maar het is evenzeer een ‘binnenkomer’, om naast pakjes en koerier ook de andere diensten van DSV bij nieuwe klanten te introduceren.”

Geen gewichtslimiet

DSV Xpress wordt zowel nationaal als internationaal aangeboden, maar uit de praktijk blijkt dat de vraag naar transport naar het buitenland veel groter is. Er worden zendingen naar 220 landen aanvaard. De maximale afmetingen zijn 419 centimeter, volgens een specifieke rekenmethode, en het maximumgewicht is 70 kilogram. In de praktijk is er geen gewichtslimiet, omdat zwaardere stukken kunnen worden doorgesluisd naar de andere transportdiensten, zoals Daily Pallet.

De dienst wordt in drie niveaus aangeboden: XPress Economy met een transittijd van 1 tot 6 werkdagen; XPress met een transittijd van 1 tot 4 dagen en Next Day in de grote Europese en Amerikaanse economische centra; en XP Special Services met een Same Day wereldwijd, met speciale koeriers.

Integrators

Voor het vervoer zelf wordt een beroep gedaan op een aantal integrators, zoals FedEx, TNT en vooral UPS. “Daarin zijn we zeer transparant en de klanten weten wie hun zending komt ophalen of brengen. Maar het is wel een DSV-dienst, omdat de boeking gebeurt via ons eigen boekingsportaal en de zending een eigen DSV-nummer krijgt. Ook het volgen gebeurt via ons 'track & trace'-systeem, waarin die van bijvoorbeeld UPS is geïntegreerd, aldus Hermans.

Volgens haar onderscheidt het boekingssysteem zich van anderen: “Vaak zie je portals waarbij je meerdere vensters moet doorlopen om een boeking af te ronden. Ook moet je naast het boeken van een zending een aparte afhaalopdracht doorgeven met de gewenste afhaaltijden. Ons systeem bestaat uit één scherm waarop alle informatie zichtbaar is.”