Diepvriesfrieten via de binnenvaart naar Antwerpen

Zaterdagmorgen komt een eerste partij diepvriesfrieten in per binnenschip in Antwerpen aan. Ze worden geladen op de River Terminal Wielsbeke. De organisatie van het transport is in handen van Remant Cool Logistics.

Er is een lange weg voorafgegaan aan de eerste dedicated lading voor Hamburg Süd, zo zegt Peter Van den Broeck, bestuurder van Remant Cool Logistics. “Elk jaar was er wel iemand die het ging doen, maar dit jaar hebben we de juiste partijen gevonden”, zegt hij. Remant kreeg daarbij de steun van de POM West-Vlaanderen, die al geruime tijd het lokale agrofoodcluster stimuleert om gebruik te maken van multimodale platformen voor export van hun producten. Op de terminal staat Delca Transport in voor de containerafhandeling. “Alle partijen moeten hun planning openstellen om dit te doen slagen”, benadrukt hij.

Lege containers

Voor deze trafiek werden 24 lege high cube 40’ reefercontainers geladen aan kaai 234 van Belgian New Fruit Wharf in de haven van Antwerpen en naar Wielsbeke gevaren. Vanop de terminal worden de containers getruckt naar de 1,2 kilometer verderop gelegen producent Agristo, waar de diepvriesfritten in de containers worden geladen. Het 48 teu-schip wordt zaterdagmorgen terugverwacht aan kaai 1700 in de haven van Antwerpen waar de containers eerst gelost worden alvorens ze aan boord gaan van het schip van Hamburg Süd.

“Wielsbeke heeft nog geen erkenning als reeferdepot. We moeten de rederijen doen inzien dat het weinig zinvol is om lege containers van Frankrijk eerst naar Antwerpen te vervoeren om ze vervolgens terug naar Wielsbeke te brengen”, zegt Van den Broeck.

Regelmatige trafiek

“We hebben deze trafiek zes maanden achter de schermen getest op eigen risico en dit is het mooie resultaat. We willen hier sowieso een regelmatige verbinding van maken. Bedoeling is om maandag al een nieuwe flow te organiseren. Dit was een dedicated transport voor Hamburg Süd, maar we proberen ook reefercontainers van andere rederijen mee te krijgen”, zegt hij.

Zowel op de terminal in Wielsbeke als op het binnenschip zijn er reeferaansluitingen. “In principe verlangt de verlader geen reeferaansluiting tijdens het trucken of het binnenvaarttraject. Aan boord van het schip hebben we ze toch aangesloten omdat we dit wilden testen”, besluit Van den Broeck.

Koen Heinen