DHL voorstander van pakjesvervoerder per straat voor last mile

Deutsche Post, het moederbedrijf van expresvervoerder DHL, stelt voor om nog slechts één pakjesvervoerder per straat toe te laten. Zowel Alex Van Breedam van supplychain-orchestrator Tri-Vizor als bpost zien dat moeilijk realiseerbaar.

Het voorstel werd gelanceerd door de ondernemingsraad van Deutsche Post, zo meldt het Duitse persagentschap dpa. Het moet een einde maken aan het veelvoud aan bestelwagens in de Duitse straten. Het Duitse postbedrijf stelt voor om wijken te verdelen onder vervoerders, waardoor er een exclusiviteit ontstaat op de last mile.

Bundeling

In het voorstel brengen de verschillende vervoerders hun e-commerceleveringen naar een centrale plaats. Daar worden de pakjes gesorteerd en ingeladen door de ‘rechthebbende’ vervoerder, die daarvoor een vergoeding ontvangt. De geconsolideerde leveringen zouden de uitstoot van schadelijke stoffen beperken.

Voor de organisatie van de geconsolideerde leveringen kijkt Deutsche Post naar het federale regelgevende orgaan dat ook toeziet op de elektriciteits-, gas-, telecommunicatie, post- en spoormarkten.

Concurrenten zoals DPD en Hermes hebben al laten weten dat het voorstel de concurrentie op de last mile beperkt. Bovendien is de milieuwinst gering omdat de bestelwagens meestal volgeladen zijn, zeggen ze.

Moeilijk te organiseren

Alex Van Breedam van supplychain-orchestrator Tri-Vizor vindt het voorstel geen slechte oplossing maar moeilijk realiseerbaar. “Experten zeggen al langer dat om een stadsomgeving leefbaar te houden, pakjes aan de rand van de stad in een stadsmagazijn moeten gebundeld worden. Via een tender kan een serviceprovider een bod doen en voor een paar jaar een concessie winnen om de pakjes in die stad af te leveren. Een tussenvorm is een stadsdistributeur aanstellen die over faciliteiten beschikt zoals gebruik van busbanen en leveren op andere tijden. Het stadsdistributiecentrum wordt uitgebaat door de contractant en zorgt voor een schaaleffect. Daardoor kan de prijs per drop zakken. Door de veelheid aan pakjesdiensten is er momenteel geen ‘dropdensiteit’, zegt hij.

Van Breedam is voorstander van een stedelijke autoriteit die zoiets organiseert. “De stad Antwerpen heeft in het verleden al laten weten dat ze zo’n rol niet wil opnemen. Als de leefbaarheid in gevaar komt, zal ze het toch moeten doen”, benadrukt hij.

Ook bij het Belgische postbedrijf bpost loopt men niet warm voor het voorstel van Deutsche Post. “Wij denken dat dit moeilijk uitvoerbaar is. Wij hebben er nota van genomen, maar momenteel is het niet aan de orde”, zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo.

Koen Heinen