DFDS gaat ook tussen Gent en Frankrijk sporen

DFDS breidt zijn multimodaal aanbod verder uit met een spoordienst op Frankrijk die aansluiting vindt op de roro-verbinding tussen Göteborg/Brevik en Gent. De treinen komen voorlopig nog niet tot in Gent. Volgend jaar zou dat wel zo moeten zijn.

DFDS startte zopas met gecombineerd vervoer van containers, wissellaadbakken en trailers tussen Engeland en Italië via Rotterdam en Zeebrugge. Daar blijft het niet bij. Ook op de noord-zuidas tussen Scandinavië en het continent wil de Deense groep de multimodale kaart trekken.

De shortsea-operator huurt slots in op de treinen die het Luxemburgse spoorbedrijf CFL Multimodal dagelijks vanuit Bettembourg inzet op Lyon en op het Zuid-Franse Le Boulou/Perpignan. Lading afkomstig uit of bestemd voor Scandinavië wordt in de eerste fase over de weg van en naar Gent gebracht. Net als op de as tussen het Verenigd Koninkrijk en Italië kunnen zowel containers en wissellaadbakken als trailers met de trein mee.

Rechtstreeks

Die opzet is tijdelijk, zegt Stein van Est, managing director van DFDS Seaways NV. DFDS wil de treinen volgend jaar tot Gent laten sporen. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan en of er dan nog een tussenstop in Bettembourg zal gebeuren, is nog geen uitgemaakte zaak. “Dat zal afhangen van de partij met wie we de definitieve set-up realiseren en dat kan best CFL Multimodal zijn. Maar eerst moeten in Gent nog een paar zaken gebeuren om de lijn te kunnen doortrekken.”

“Intussen vinden we met de huidige formule al een perfecte aansluiting op de aanlopen van onze schepen in Gent. Lading die hier gelost wordt, gaat meteen richting Bettembourg en staat met een lead time van 22 uur de volgende dag in Lyon.”

Rail Competence Centre

Basistrafieken heeft DFDS nog niet, geeft van Est toe. “Maar er is enorm veel interesse bij de klanten, die congestie en tolheffingen willen vermijden en hun logistiek milieuvriendelijker willen maken. We zetten een interessant concept in de markt.”

De nieuwe dienst is een van de eerste initiatieven van het Rail Competence Centre dat DFDS in het voorjaar in het leven riep om de interactie tussen schip en trein te verhogen. Stein van Est is één van de leden van die stuurgroep.