Dertig trajecten voor ecocombi’s eindelijk goedgekeurd

Vlaanderen maakte de kaart met de 30 eerste aantakkingstrajecten bekend. Hiermee start eindelijk het tweede proefproject met langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s). Transport Joosen wil snel beginnen pendelen tussen rechter- en linkeroever

Eerder had de Vlaamse overheid het basisnetwerk vastgelegd dat door elke vergunninghouder kan gebruikt worden: de autosnelwegen en enkele wegen binnen de havengebieden. De aantakkingstrajecten verbinden dat netwerk met specifieke bestemmingen: een opslagplaats, fabriek of logistieke hub. Binnen deze trajecten is het voortaan – op basis van een Benelux-Besluit – mogelijk om grensoverschrijdend verkeer met langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) uit te voeren.

Om de zes maanden kunnen transportbedrijven een aantakkingstraject aanvragen, waarvan er telkens maximaal dertig kunnen worden goedgekeurd. De eerste dertig, die in juli werden aangevraagd, zijn nu aan de kaart toegevoegd. Deze maand loopt de tweede aanvraagperiode.

Tijdens de eerste aanvraagperiode dienden 47 transportbedrijven 74 trajectaanvragen in. Medewerkers van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben elk traject grondig bekeken, via onder andere een plaatsbezoek. In tegenstelling tot het eerste proefproject zijn de trajecten niet meer voorbehouden voor één transporteur. Eenmaal goedgekeurd, mag elke transporteur een bepaald traject gebruiken, mits zijn vrachtwagens en chauffeurs aan de juiste voorwaarden voldoen en een vergunning hebben.

De kaart met de trajecten vindt u hier. Het basisnetwerk is in het groen aangeduid. De wegen in het blauw zijn de specifieke aantakkingstrajecten. Enkele voorbeelden zijn:

- Antwerpen: de volledige Rostockweg en Henry Fordlaan (aanvrager: BNFW)

- Antwerpen: Bellestraat en Ordamstraat (aanvrager: Transport Joosen)

- Zeebrugge: traject Aziëstraat -A11 (aanvrager: Zone Zuidelijk Kanaaldok)

- Gent: traject E40-R4-Zwijnaardsesteenweg (site Coca-Cola)

- Gent: Kruising Langerbruggestraat met Göteborgstraat (Site Volvo GW2)

- Gent: R-4 Braamtweg (aanvrager: Sonac Gent)

- Menen: E17-LAR (de volledige transportzone)

- Oostende: A10-Marie Curielaan (aanvrager: 2XL)

Transport Joosen

Een van de goedgekeurde trajecten werd door Transport Joosen ingediend. Hij was nog niet op de hoogte gesteld toen wij hem om een reactie vroegen. “Wij beogen met een LZV te kunnen ‘shunten’ tussen de bedrijfszetel en de terminals aan de kaaien 1700 en 1742. Die zou dag en nacht pendelen. Ik overweeg om op langere termijn met ecocombi’s te rijden tot aan de Franse grens, waar de voertuigen ontkoppeld worden en verder rijden als een conventionele combinatie”, zegt hij.

“Een eerste voertuig is bijna klaar en een tweede is in de maak. Daarnaast heeft één chauffeur zijn vergunning al en is een tweede in opleiding. We moeten nu alleen nog het voertuig laten keuren en de vergunning aanvragen voor het ‘tussenvoertuig’. Als alles verloopt zoals het moet, kunnen wij rond half december beginnen rijden”, zegt hij nog voorzichtig.

Philippe Van Dooren