Depot Maersk in Haven Genk haalt 500 containers Nitto van de weg

De fabriek van het Japanse Nitto in Genk haalt onmiddellijk vijfhonderd containers van de weg naar de binnenvaart. Dat kan dankzij het nieuwe depot Maersk in Haven Genk. Het gaat om reefer- en drycontainers die vanuit Antwerpen worden aangevoerd.

Nitto produceert beschermende afdichtingsmaterialen en verschillende industriële kleefbanden en -folies. Het bedrijf werkt al 25 jaar samen met Maersk, in het bijzonder voor het vervoer van reefercontainers uit Japan naar Europa. “Tot voor twee jaar gingen de containers van Nagoya, Yokohama en Kobe via Rotterdam. Sindsdien zijn we overgestapt naar de haven van Antwerpen en nu zetten we ze op de barge naar Haven Genk, zegt Marc Bielen, algemeen directeur Supply Chain Management bij Nitto.

Depot

De Deense scheepvaartgroep Maersk wil een wereldwijde integrator in containerlogistiek worden. “Wij willen onze klanten specifieke diensten bieden die bij hun supplychain passen. Inland vervoer speelt een belangrijke rol daarin. Maersk heeft heel wat geïnvesteerd in zijn ‘inland footprint’, in het bijzonder in de Benelux aangezien dit een zeer actieve markt is met ruimte voor creatieve, duurzame oplossingen. Door een depot te openen in Genk verbinden we de haven met de rest van de wereld”, benadrukt Samia El Moutaouakil, business development executive Inland-North West Continent, bij Maersk in Hamburg. 

Betere service en goedkoper

De fabriek van Nitto ligt op vijf minuten van Haven Genk. “Dat betekent een verbetering van de dienstverlening met Maersk. We hebben betrouwbare lead times want de containers die in Antwerpen toekomen, kunnen al op voorhand geboekt worden op de barge. Bovendien is het goedkoper dan het transport over de weg. Met de congestie op de wegen weet je nooit wanneer je container toekomt. Ook met Haven Genk kunnen we bepaalde servicelevels overeenkomen, zoals time slots voor het afleveren van containers bij ons in de fabriek”, zegt Bielen.

Modal shift

De vijfhonderd containers die van de weg worden gehaald, zijn voornamelijk importvolumes. Nitto wil ook de exportvolumes naar de binnenvaart halen. “Momenteel hebben we heel wat inbound en outbound trafieken met de VS, driemaal zoveel als we nu met Japan doen. Deze volumes gaan momenteel via een inland terminal in de regio, maar door ruimtegebrek worden de meeste containers rechtstreeks over de weg aangeleverd. Recent heeft Nitto in Japan een wereldwijde vrachtbieding gelanceerd. Het globale logistiekpakket zal aan de genomineerde dienstverlener overgedragen worden. Begin juli loopt die bieding af. Maersk is een van de biedende partijen”, zegt Bielen.

Kip en ei

Wesley Mazzei, directeur van Haven Genk, ziet het opzetten van een depot als het kip en ei-verhaal. “Je hebt volumes nodig om een depot te krijgen en anderzijds heb je een depot nodig om volumes te bekomen en klanten op een efficiënte manier te ondersteunen”, zegt hij. De keuze van Maersk voor Genk is volgens hem het resultaat van het mooie parcours dat de haven de voorbije jaren heeft afgelegd met een groei van 20.000 teu naar 60.000 teu. “Ook onze synchromodaliteit met zowel weg, barge als spoor speelt een belangrijke rol. Net zoals het feit dat Haven Genk totaaloplossingen aanbiedt: van herstellingen van containers tot de behandeling van speciale ladingen. Daarbovenop is er de ontwikkeling van de voormalige Fordsite tot een logistiekhub voor de Benelux. We zijn dan ook zeer verheugd dat Maersk, een van de grootste rederijen in de wereld, besloten heeft om met Haven Genk in zee te gaan. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit partnership zal leiden tot een zeer sterke win-winsituatie voor alle partijen, in het bijzonder voor de eindklanten. En de mobiliteit in Vlaanderen vaart er wel bij”, besluit hij.

Koen Heinen