DB versnelt plaatsing fluisterremmen op goederenwagons

Tegen eind dit jaar wil Deutsche Bahn (DB) de helft van zijn vloot goederenwagons uitgerust hebben met zogenaamde ‘fluisterremmen’. Duitsland wil het rijden met wagons die niet van fluisterremmen voorzien zijn vanaf 2020 verbieden op zijn spoornet.

DB-topman Rüdiger Grube denkt met deze maatregel tevens meer verkeer van de weg naar het spoor te kunnen halen, doordat omwonenden met minder geluidsoverlast geconfronteerd zullen worden.

Momenteel beschikt DB reeds over 21.000 goederenwagons die met fluisterremmen uitgerust zijn. Tegen het eind van het jaar moeten dat er 32.000 zijn. Tot 2020 investeert de Duitse spoorgroep zo’n 230 miljoen euro in deze operatie.

Financiële ondersteuning

De Duitse overheid draagt ook haar steentje bij. Duits Transportminister Alexander Dobrindt wil het geluid van goederenwagons tegen 2020 halveren. Tot die tijd wordt de vrijwillige uitrusting van wagons met geluidsverminderende technologie financieel ondersteund. Vanaf 2020 zullen wagons die er niet mee uitgerust zijn niet meer op het Duitse spoornet toegelaten worden.

Momenteel wordt daarvoor een nieuwe wet uitgewerkt. Tegelijkertijd worden de overheidsmiddelen voor het vrijwillige geluidssaneringsprogramma opgetrokken tot 150 miljoen euro per jaar. In het kader van dat programma worden ook zwaar belaste spoortracés aangepakt. Sinds 1999 werd al 1,1 miljard euro geïnvesteerd in geluidssanering van 1.500 kilometer spoor en 55.300 woningen en in 610 kilometer geluidswand.