DAF Trucks verlaagt productie, Volvo Trucks (nog) niet

DAF Trucks zal omwille van de economische onzekerheid in Europa de productie verlagen. Hierdoor worden in de fabrieken in Eindhoven en Westerlo interimjobs geschrapt. Bij Volvo Trucks in Gent blijft de productie voorlopig op peil.

In Eindhoven assembleert DAF zijn trucks en bouwt het de motoren. In Westerlo (Oevel) worden de cabines en de assen geproduceerd. Vandaag draaien de assemblagelijnen op volle toeren, met een recordproductie van 254 trucks per dag. Maar eind deze week, op 19 april, wordt de productie verlaagd naar 240 trucks per dag. Op 13 mei volgt een nieuwe daling, naar 225 trucks per dag. Dat is zo'n 11% minder dan nu.

In Westerlo schrapt DAF 150 interimcontracten, in Eindhoven gaat het om 200 uitzendkrachten. “Om de productie in lijn te brengen met de actuele orderontvangst, wordt de productie van CF- en XF-trucks teruggebracht. Reden is de economische onzekerheid in Europa, waardoor de Europese truckmarkt weliswaar nog altijd sterk is maar (tijdelijk) over zijn hoogtepunt heen lijkt”, zegt het bedrijf in een interne mededeling.

Volvo Trucks in Gent

In de fabriek van Volvo Trucks in Gent is men (voorlopig) niet van plan om de productie te verlagen. “De jongste jaren hebben we ze jaarlijks verhoogd, tot 186 trucks per dag. Maar we zijn niet van plan om ze op korte termijn te verminderen. We houden de orderportefeuilles en de economie goed in de gaten en zien vandaag geen reden om die beslissing te nemen”, zegt communicatiemanager Vera Bostijn. “Maar als de markt verandert, zullen we snel reageren.”

Economie aarzelt

Uit de cijfers van de Europese koepel ACEA blijkt dat, ondanks een terugval in december, de truckmarkt (+16 ton) vorig jaar voor het zesde opeenvolgende jaar gegroeid is met 3,4%. Volgens de jongste cijfers is het aantal inschrijvingen in de EU tijdens de twee eerste maanden van dit jaar nog met 7% gestegen, tot 52.000 eenheden. Maar dat is eigenlijk alleen maar te danken aan Duitsland (+25%) en het Verenigd Koninkrijk (+21%). In maar liefst negen landen – waaronder Slovakije, Hongarije, Slovenië, Luxemburg en Italië – is het aantal gedaald. In de meeste andere landen is de groei beperkt tot enkele procenten of is er een stagnatie.

Al deze trucks werden de afgelopen weken en maanden besteld. Toen was er minder onzekerheid in de markt. Nu de economie begint te aarzelen, is het de vraag of de orderboekjes aan het slinken zijn. Toch dringt een kanttekening zich op: zelfs als de markt een beetje daalt, blijft die nog op een zeer hoog niveau.

Philippe Van Dooren