Containertransporteurs voelen coronacrisis al fel in orderboek

De stilgevallen import uit China, het tekort aan lege containers, fabrieken die tijdelijk sluiten: het heeft allemaal een zware impact op de containervervoerders. Doordat de situatie van dag tot dag verandert, is het bovendien moeilijk plannen.

Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus in China vielen de importstromen van daaruit zo goed als stil en dat laat zich voelen bij de containervervoerders. “Zowel import als export zijn al minder. Een bijkomend probleem is het tekort aan lege containers. Fabrieken beginnen ook tijdelijk hun deuren te sluiten en zijn hun klanten al aan het benaderen. We hebben een aantal laadplaatsen in Frankrijk en Duitsland en het is niet zeker of we daar nog terechtkunnen”, zegt Kurt Joosen, CEO van Transport Joosen.

Koffiedik kijken

Volgens Joosen is het ook moeilijk om te plannen. “Andere werknemers kunnen van thuis uit werken, maar voor chauffeurs gaat dat niet. Moeten we mensen voorzien of niet? Dat maakt het moeilijk. Als er beslist wordt tot een lockdown van het land, wat gaat er dan gebeuren? Als goederenvervoer nog wordt toegelaten, wat is dan goederengerelateerd transport? Wij vervoeren ook grondstoffen, mag dat dan nog?”, zo schetst hij de moeilijke situatie voor de vervoerders.

Voeding

Transport Roosens rijdt veel met voedingswaren. “Het mindert wel, maar tot nu toe gaat het nog. Voor vervoerders die van import afhangen, is het moeilijker”, zegt CEO Stephan Roosens. Maar ook hij zegt dat de situatie onvoorspelbaar is, ook naar het personeel toe. “Chauffeurs kan je technisch werkloos zetten, maar voor bedienden gaat dat niet. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Maar we proberen positief te blijven”, besluit hij.

Ook vervoerder BE-Trans uit Geel noemt de situatie momenteel onvoorspelbaar. “De importvolumes uit China komen eindelijk terug op gang, maar zullen we ze nog kunnen vervoeren als er een lockdown komt? Niemand kan het voorspellen”, zegt directeur Bert Vranckx.

Koen Heinen