Containerschip ‘Deseo’ vaart semiautonoom Zeebrugge-Antwerpen (update)

Het estuaire containerschip ‘Deseo’ vaart sinds maandag semiautonoom tussen Zeebrugge en Antwerpen. Het wordt ondersteund vanuit het controlecentrum van Seafar aan de wal. De volgende stap is navigatie met beperkte bemanning.

Update 12.00 uur

Met een gereduceerde bemanning varen in combinatie met ondersteuning vanuit een Shore Control Center (SCC), is een opstap naar autonome vaart. Het proefproject met de ‘Deseo’ krijgt de steun van de Blauwe Cluster, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, het departement MOW en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).

Seafar

Het bedrijf Seafar van CEO Louis-Robert Cool is niet aan zijn proefstuk toe met semiautonoom varen. Eerder vonden al proefvaarten plaats met binnenschepen op de Vlaamse vaarwegen en in de haven van Antwerpen. Het bedrijf ontwikkelde de technologie om schepen te automatiseren en vanuit een gecentraliseerd controlecentrum aan te sturen. De hoogtechnologische systemen werken op basis van artificiële intelligentie, sensorfusie en objectdetectie.

Veiligheid

Volgens Seafar resulteert de technologische ondersteuning in een graad van veiligheid die minstens evenwaardig is aan conventionele vaart. Zo zorgt de b2b-operator Citymesh voor een stabiele en betrouwbare communicatieverbinding tussen het schip en het SCC met behulp van een hybride wifinetwerk, privé-LTE/5G en een openbaar 4G-netwerk.

Oplossing bemanningsprobleem

Volgens Seafar combineert Patrick Hermans, eigenaar van de Deseo, met de proefvaart twee zaken in een klap. Enerzijds neemt hij een voorsprong in het implementeren van die innovatie met impact op bemanningsstructuur en regelgeving. Want competente collega’s vinden in de sector, vormt een grote uitdaging. Anderzijds koppelt hij zijn jarenlange ervaring in de binnenvaart aan nieuwe innovaties om het project naar een positief resultaat te leiden voor de sector.

Het geautomatiseerd varen biedt een oplossing aan het groeiende bemanningsprobleem en biedt de mogelijkheid om de competitiviteit van het watergebonden transport te vergroten.

Vergunningen

Departement MOW, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en De Vlaamse Waterweg verleenden een vergunning om de technologie en de processen te testen. Aan de test zijn voorwaarden gekoppeld. Zo moet het schip een ervaren bemanning aan boord hebben die de controle onmiddellijk kan overnemen als dat nodig is. De samenwerking heeft bovendien als doel de overheden te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe navigatiemethoden.

Loodsen

Het schip vaart op de Westerschelde, een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Dan stelt zich de vraag hoe de loodsen hierop reageren. Zowel bij MDK als bij de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) benadrukt men dat de 'Deseo' niet loodsplichtig is. "Wij volgen het project nauwgezet op. Het is een flink uit de kluiten gewassen binnenschip dat we bijna dagelijks tegenkomen. We hebben nog nooit enig probleem ondervonden. Het schip is niet loodsplichtig en als het semiautonoom of autonoom gaat varen, zullen wij dat niet tegenhouden. Zolang er mankracht aan boord is, is dat geen probleem. Als men dat op loodsplichtige schepen zou invoeren om zonder loodsen te kunnen varen, dat is een ander paar mouwen", zegt Yves Verspreet, woordvoerder van de BvL. 

Waar de loodsen zich wel vragen over stellen, is over de gevolgen van het semiautonoom of autonoom varen op het aantal bemanningsleden. "Met technologie kan je taken aan boord verlichten of meer werk op kortere termijn verzetten. Maar tijdens het varen staat de bemanning ook in voor het onderhoud van het schip, zoals schilderwerken en onderhoud van de motoren. Je kan besparen op de bemanning maar sommige dingen moet je aan de mensen overlaten. Met artificiële intelligentie en 5G is veel mogelijk, maar als je uitgaat van shiphandling en shipmanagement vrezen we dat het schip daardoor meer zal afzien", zo besluit Verspreet.

Koen Heinen