Consortium stimuleert lng-trucks in Europa op grote schaal

Shell, Disa, Scania, Osomo en Iveco hebben zopas een consortium opgericht om de groei van vloeibaar aardgas als brandstof voor het wegtransport in heel Europa te stimuleren. BioLNG EuroNet zal infrastructuur uitrollen voor lng en bio-lng.

De leden van het consortium nemen zich voor om 2.000 meer lng-vrachtwagens op de weg te brengen, 39 lng-tankstations te bouwen en een bio-lng-centrale in Nederland op te starten. Die laatste zal naar verwachting 3 miljoen ton bio-lng produceren op basis van biomethaan uit afval. Dit zal aan de eindgebruikers verkocht worden via het lng-netwerk.

De bio-lngfabriek zal gemeentelijk afval inzamelen van supermarkten en restaurants en dat verwerken tot biogas. De technologie zal gebruikmaken van een nieuwe gepatenteerde membraanscheidingstechnologie die biologische lng mogelijk maakt.

De lng-stations zullen deel uitmaken van een pan-Europees netwerk en worden gebouwd in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en Spanje. Deze stations zullen zich op een afstand van ongeveer 400 km van elkaar bevinden, langs de belangrijkste routes in het wegennetwerk van Spanje naar Oost-Polen.

“Met lng kan de CO2-uitstoot van een truck met bijna 20% worden verminderd. Biogas vermindert ze met meer dan 90%. “Hoewel lng tegenwoordig veel breder beschikbaar is, kan biogas in toenemende mate worden gemengd met het aardgas, nu de productie van biogas stijgt”, zegt Jonas Nordh, Director Sustainable Transport Solutions bij Scania. Volgens hem omvat dit programma zowel vulstations en biobrandstofproductie als subsidies.

Financiering

De geplande 2.000 nieuwe lng-voertuigen zullen worden geleased aan eindgebruikers door middel van competitieve financieringsoplossingen om de kosten ervan te verlagen. “Alleen de extra kosten van zo’n lng-voertuig vergeleken met een dieseltruck worden gefinancierd. De gemiddelde in aanmerking komende kosten voor elke lng-vrachtwagen zijn vastgelegd op maximaal 30.000. euro”, zegt Nordh.

Naar verwachting zal elk lid van het BioLNG EuroNet-consortium 20% financiering van de EU ontvangen voor de kosten van zijn toegezegde plannen. Die EU-financiering valt onder de Connecting Europe Facility (CEF) voor de transportsector.

Philippe Van Dooren