Connectiviteit als wapen tegen ongepland stilstaande trucks

Het aantal ongeplande vrachtwagenstilstanden kan fors worden verlaagd. Dat blijkt uit een studie van Volvo Trucks. Drie vierde van deze stilstanden kunnen nu al vermeden worden. Met connectiviteit probeert men nu ze tot nul te reduceren.

Ongeplande stilstanden van vrachtwagens zijn voor de transportfirma’s een dure zaak. Uit eerdere studies van de Zweedse constructeurs blijkt dat de gemiddelde kost ervan kan variëren tussen de 800 euro in nationaal vervoer en 3000 euro in internationaal transport voor een doorsnee Europese transportfirma. In die cijfers gaat het enkel over de kosten die rechtstreeks te maken hebben met de stilstand, zoals het loon van de bestuurder dat wordt doorbetaald, het omzetverlies, enz. Daarboven komen nog de kosten voor reparatie en het eventueel afslepen. In het slechtste geval is er ook de kost van de reputatieschade bij de klant.

Met de zeer kleine marges waarmee de transporteurs nu werken, kunnen ongeplande stilstanden dus zeer hard aankomen. “Daarom moeten we beter begrijpen waarom ongeplande stilstanden gebeuren”, aldus Hayder Wokil, Director Quality & Uptime bij Volvo Trucks.

Om dat te weten hield Volvo Trucks een grootschalige studie op basis van de gegevens van dagelijkse gebruikers van 3.500 vrachtwagens van het eigen merk. De data werden verzameld over een periode van vijf jaar. Ze werden geanalyseerd door de afdeling Advanced Technology & Research (ATR) van de groep. De bekomen informatie had onder andere betrekking tot de manier waarop de vrachtwagens zijn gebruikt bijvoorbeeld op vlak van het remmen en het schakelen, welke defecten er zich voordeden, enz.

Betere planning

Op basis van deze statistische gegevens maakte Volvo geavanceerde simulaties. Aan de hand van mogelijke onderhoudssituaties werd nagegaan hoe, waarom en wanneer vrachtwagens met een ongeplande stilstand te maken krijgen. De bedoeling was te achterhalen hoe ze vermeden kunnen worden.

Volgens Wokil is uit de studie gebleken dat wanneer men het gebruik van de truck en de huidige status van de verschillende belangrijke onderdelen van het voertuig nauwkeurig opvolgt, de onderhoudsplanning fors verbeterd kan worden. ‘We schatten dat we met een betere planning het aantal ongeplande stilstanden met meer dan drie vierde kunnen verlagen,” aldus Wokil.

Geconnecteerde vrachtwagens

Volvo wil nog verder gaan en is op zoek gegaan naar methodes om tot nul ongeplande stilstanden te geraken, of met andere woorden tot 100% ‘Uptime’. Volgens Wokil ligt de oplossing in connectiviteit. “Nu vrachtwagens online verbonden zijn met de werkplaats, kunnen de onderhoudsbehoeften beter worden voorspeld en kan het onderhoud individueel op elke vrachtwagen worden afgestemd”, zegt hij.  

“Zo kan een onderhoudstechnicus van op afstand zien hoe de vrachtwagen dagelijks wordt gebruikt, het onderhoudsschema ruim op voorhand bekijken vóór iets stuk gaat of wisselstukken vooraf bestellen”, aldus Wokil. Volgens hem kan het ook in de andere richting werken: zo kan een gepland onderhoud worden uitgesteld als de technieker vaststelt dat de verschillende onderdelen van de vrachtwagen minder snel slijten dan verwacht.

Hoewel er de jongste jaren al heel veel vooruitgang is geweest op vlak van preventief onderhoud, denkt Wokil dat dankzij de geconnecteerde voertuigen in de toekomst het doel ‘nul ongeplande stilstanden’ te bereiken is.

“Een bijkomend voordeel van de online connectiviteit van de vrachtwagen, is dat deze kan verbonden worden met andere diensten, bijvoorbeeld op het vlak van transportbeheer, brandstofbeheer en andere”, zegt hij.