Concepttruck Volvo verbruikt liefst 30% minder

Het is mogelijk om het verbruik van een truck met 30% te verminderen. Dat heeft Volvo Trucks aangetoond met een nieuwe concepttruck. Er werd vooral gewerkt op vlak van aerodynamica en leeg gewicht.

Met de Volvo Concept Truck wou de constructeur laten zien hoe de productiviteit op lange afstanden aanzienlijk kan worden verbeterd. Er werd vijf jaar aan het onderzoeksproject gewerkt. Het project is een uitvloeisel van een zeer ambitieus programma in de VS.

Volgens Claes Nilsson, voorzitter en CEO van Volvo Trucks, past de ontwikkeling van energiezuinige voertuigen – een doel met hoge prioriteit – zowel in het raam van de milieuproblematiek als van de verlaging van de kosten voor de klanten. In het najaar van 2015 werden er testritten uitgevoerd in Zweden. De Volvo Concept Truck is gebaseerd op een FH met D13-motor Euro6.

Aerodynamica

Een van de sleutelfactoren achter het lage brandstofverbruik is de gigantische verbetering van 40% in aerodynamische efficiëntie van zowel de trekker als de trailer.

“We hebben de gehele combinatie aangepast en zoveel mogelijk geoptimaliseerd voor een betere aerodynamica. We maken bijvoorbeeld gebruik van camera's in plaats van buitenspiegels. Dit verlaagt de luchtweerstand, zodat er minder energie nodig is voor de aandrijving van de truck”, legt Åke Othzen, Chief Project Manager, uit.

Ook worden ‘chassisskirts’ gebruikt die de wielen bedekken en een staartstuk dat de achterzijde van de trailer verlengt. Daarnaast is luchtstroom voor het motorkoelsysteem geoptimaliseerd en is de luchtweerstand aan de voorzijde van de trekker, de wielkasten en instaptreden verminderd.

Gewicht

Maar er werd ook veel gewerkt aan het gewicht, vooral van de trailer. Die weegt twee ton minder dan de referentietrailer. Dit betekent een lager brandstofverbruik of een groter laadvermogen. Hoe de gewichtsvermindering is gerealiseerd, wordt niet gezegd.

Naast de aerodynamische verbeteringen en de verlaging van het leeg gewicht, is het conceptvoertuig voorzien van nieuw ontwikkelde banden met een lagere rolweerstand. Ook een verbeterde aandrijflijn maakt deel uit van het project. Ook hierover wordt geen uitleg gegeven.

Geïmplementeerd

Er wordt al sinds 2011 aan de Volvo Concept Truck gewerkt. Het doel is een efficiëntieverbetering van 50% voor het vervoer met langeafstandstrucks.

Omdat de concepttruck onderdeel uitmaakt van een onderzoeksproject, is deze niet beschikbaar op de markt.

Een aantal aerodynamische eigenschappen zijn echter al geïmplementeerd op de huidige serievoertuigen van Volvo, en in de toekomst zullen waarschijnlijk meer van deze oplossingen worden toegepast, aldus de constructeur.

Amerikaans-Zweedse samenwerking

Het onderzoeksproject is een bilaterale joint venture tussen Zweden en de VS en wordt ondersteund door het Zweedse energieagentschap en het Amerikaanse Department of Energy (DOE).

Dat is niet zo verwonderlijk, zo blijkt uit enig opzoekingswerk: Volvo nam in de VS deel aan het Amerikaanse SuperTruck-project, dat streeft naar verbeterde transportefficiëntie voor langeafstandstransporten in Noord-Amerika. Dat project van het DOE werd in 2010 gestart. Het daagde vier constructeurs uit om een zware truck (van de zogenaamde Class 8) te ontwikkelen die de transportefficiëntie met liefst 50% zou verbeteren (tegenover een referentietruck van 2009).

SuperTruck-project

Aan het project namen Volvo Trucks, Cummins (samen met DAF-trucks zusterbedrijf Peterbilt), Daimler Trucks North America en Navistar deel.

In de VS haalde Volvo een verbetering van de transportefficiëntie van 50%. Ook daar lag de klemtoon op de aerodynamica. Door de verminderde luchtweerstand kan de aandrijflijn anders werken en kunnen de softwares van versnellingsbak en van de motor aangepast worden om aan een lager toerental te kunnen werken.

Maar ook aan de motor zelf is heel veel gewerkt, zo leert de Amerikaanse pers ons. Dat zal zich in de VS op korte termijn vertalen in nieuwe versies van de Volvo D11 and D13-motoren. Daarbij worden onder andere turbo compounding, een ‘one-box’ nabehandeling van de uitlaatgassen, nieuwe pistons met een 'golfpatroon' en een nieuwe Common Rail-injectiesysteem aangewend.