Chinese Volvo’s per trein naar Zeebrugge via 'zijderoute'

Tegen eind juni stuurt Volvo een eerste trein met in China geproduceerde wagens naar 's werelds grootste autohaven Zeebrugge. De ambitie op deze ‘nieuwe zijderoute’ reikt naar 30.000 tot 40.000 nieuwe wagens voor Europese verdeling.

Zaterdag bezocht minister Kris Peeters (CD&V de Volvofabriek in Daqing, eigendom van het Chinese Geely dat ook eigenaar is van Volvo Cars in Gent. Daar werd een nieuwe treinverbinding naar Zeebrugge voorgesteld. “In februari ondertekende het havenbestuur van Zeebrugge een samenwerkingsovereenkomst met Changjiu Logistics, de transportpartner van Volvo in China. Zeebrugge behandelt 2,8 miljoen nieuwe wagens per jaar en is daarmee de grootste draaischijf van auto’s ter wereld”, zei hij bij de presentatie. “Changjiu Logistics is een van de vier grootste spelers in de complete logistieke service voor de automotive industry in China. Dit sluit aan op rol en locatie van Zeebrugge als poort naar de Eurpese automarkten.”

Terugvracht gezocht

Geely zou in eerste instantie het model S90 op de trein zetten. De nieuwe wagens zullen in containers vervoerd worden. Het traject zou een twintigtal dagen in beslag nemen van Daqing via Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland naar Zeebrugge, waar de wagens Europees worden verdeeld. “We verwachten de eerste trein op 26 juni. In een eerste fase mikken we op wekelijks drie treinen met elk plaats voor 123 wagens”, zegt Joachim Coens van het havenbestuur. Hij verwacht op termijn een toename naar 30.000 tot 40.000 Chinese Volvo’s. Het havenbestuur zoekt nog een retourlading.

Roel Jacobus