Chinatrein Volvo mogelijk naar Zeebrugge én Gent

Volvo Cars bestudeert hoe het zijn treinverbinding van en naar China kan optimaliseren door ook Gent rechtstreeks aan te doen. Dat zou transporten tussen Gent en Zeebrugge uitsparen. De bediening van Zeebrugge stopzetten is niet aan de orde.

Sinds eind juni vorig jaar zet Volvo wagens uit zijn fabriek in Daqing op een trein richting Zeebrugge (foto), van waaruit die auto’s verder verdeeld worden. Die trein bolt momenteel tweemaal per week met telkens 41 containers tussen de fabriek in het noordoosten van China en de Belgische kusthaven. Elke container bevat drie S90’s, een model dat Volvo uitsluitend in Daqing bouwt.

‘Het Nieuwblad’ bracht deze morgen het verhaal van een mogelijke verhuis van die Chinatrein van Zeebrugge naar Gent. Er zou al een aantal testritten hebben plaatsgevonden met goed resultaat, in die mate zelf dat Volvo zou overwegen om Gent als losplaats te gebruiken. Het natransport van wagens die naar Zeebrugge moeten voor verdere verscheping naar bestemmingen als het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika, zou dan over het water gebeuren.

Verrast

Bij Volvo Car Gent reageert men verrast op die berichtgeving. “Het klopt dat er een aantal testritten van en naar Gent gebeurd zijn en dat we een aantal pistes aan het onderzoeken zijn, maar dat past binnen een streven naar optimalisering van de treinverbinding met China”, geeft Pieterjan Landuyt, projectmanager logistics bij Volvo Car Group, als toelichting.

“Er vindt momenteel heel wat transhipment plaats tussen Gent en Zeebrugge, waarvan een deel vandaag betrekking heeft op wagens uit of voor China. Treinen een tussenstop in Gent laten maken kan de voor- en natransporten voor die volumes wagens en onderdelen helpen reduceren. Dat zou geen onlogische stap zijn.”

Voorbarig

Zeebrugge inruilen voor Gent is niet aan de orde. Dat beaamt ook Daan Schalck, co-CEO van North Sea Port (de fusiehaven van Gent en Zeeland Seaports). “Ik heb nooit gezegd dat Gent in de plaats van Zeebrugge komt. Ook Zeebrugge kan zijn lijn met China behouden. Maar waar een link bestaat met de productie in Gent, biedt een tussenstop bij ons ongetwijfeld voordelen.”

Een definitieve beslissing over de rechtstreekse bediening van Gent is nog niet gevallen, onderstreept Landuyt van zijn kant. “De onderhandelingen zijn nog aan de gang. We moeten eerst zicht krijgen op het volledige plaatje.”

Van een lichterverbinding tussen de twee havens is geen sprake, voegt hij daar nog aan toe.

Volvo Gent

Voor Volvo Car Gent won China opnieuw wat aan belang vorig jaar. Van de totale productie van net geen 240.000 wagens gingen ruim 11.600 stuks richting Volksrepubliek. China klom zo weer op naar de zesde plaats in de ranglijst van afzetmarkten voor de Belgische fabriek. Voor de opstart van de Chinese productievestigingen van het Zweedse merk, een dochter van de groep Geely, was China tot koploper uitgegroeid (met meer dan 35.000 wagens in 2014).

Die trafiek loopt vandaag nog via maritieme weg, met verscheping vanuit Zeebrugge of Antwerpen. Het voortransport naar die havens gebeurt per vrachtwagen.

Gent is onder meer met de dienst van DFDS op Göteborg ook een zeer belangrijke logistieke draaischijf in het netwerk van de autoconstructeur, inzonderheid voor alle volumes die tussen Scandinavië en het Europees continent bewegen.

Sestokai

Tegen die hele achtergrond dient ook het nieuws gezien dat Vlaanderen en het Havenbedrijf Gent elk 100.000 euro aan steun uittrekken voor een treinverbinding die de Chinese autologistieker Changjiu Logistics wil verzorgen tussen Gent en het Litouwse Sestokai.

Het zal om een nieuwe dienst gaan. De Chinatreinen van Volvo rijden momenteel via Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland richting België. Maar aan de grens tussen Polen en Wit-Rusland stellen zich capaciteitsproblemen, die er op de relatie met Litouwen niet zijn. Daarom bekijkt Volvo ook die piste, aldus nog Pieterjan Landuyt.

Daan Schalck stipt aan dat die steun alleen gegeven wordt als die treinen effectief gaan rijden én als het aangeboden spoorproduct open is voor al wie er gebruik wil van maken. Bij Gentse bedrijven bestaat volgens hem heel wat interesse voor zo’n rechtstreekse link met China. Het kan bijdragen tot het vinden van retourlading voor die verbinding.

De trein naar Sestokai zal “in het voorjaar” van start gaan, vermoedt hij.

Jean-Louis Vandevoorde