Chemiebedrijf Inovyn (Ineos) sterkste groeier in Waalse binnenvaart

De vestiging van chemiebedrijf Inovyn, onderdeel van Ineos, in Jemeppe-sur-Sambre heeft de prijs van de Waalse waterwegbeheerder DPVNI ontvangen voor zijn sterke groei in het binnenvaartvervoer. In 2018 groeide het vervoer over water met 12%.

Inovyn, oorspronkelijk een 50/50 joint venture tussen Solvay en Ineos, werd in 2015 volledig overgenomen door Ineos. Het produceert onder meer pvc en zout, goed voor een jaarvolume van ongeveer 1 miljoen ton. Vorig jaar vervoerde het bedrijf, dat gelegen is langs de Samber, 662.000 ton via de binnenvaart. Dat is een groei van 12% in vergelijking met 2017. In vergelijking met 2015 is het vervoer over water met ruim 35% toegenomen. Voor die forse stijging ontving het eerder deze week de jaarlijkse prijs van de Waalse waterwegbeheerder DPVNI, tijdens de ‘Journée du transport fluvial et de l’intermodalité’.

Van twee barges naar drie of vier

Inovyn zet twee barges in, een voor de aanvoer van de grondstof dichloorethaan en een voor de afvoer van zout (foto).

Die twee barges kunnen er in de toekomst drie en mogelijk vier worden. Het bedrijf plant een investering van 100 miljoen euro in de uitbreiding van de productiecapaciteit voor pvc. Daardoor zou het vervoer via de binnenvaart met nog eens 50.000 t toenemen en is een derde en mogelijk een vierde barge nodig.

Randvoorwaarden

Philippe Taranti, operations manager België en Duitsland bij Inovyn, maakte van de gelegenheid van de prijsuitreiking gebruik om aandacht te vragen voor een aantal randvoorwaarden met betrekking tot de binnenvaart. Zo wil hij de mogelijkheid om zeven dagen op zeven op de Samber te varen. Taranti wil ook een betere communicatie rond werken aan of sluiting van kunstwerken op de waterwegen. Die kunnen voor problemen zorgen met de toelevering van grondstoffen en voor onderbreking van de productie. Tot slot wil hij dat de waterwegbeheerder de mogelijkheid onderzoekt om het keerbekken in Auvelais toegankelijk te maken voor schepen van 110 meter in plaats van de huidige 85 meter.

Door gebruik te maken van de binnenvaart kon Inovyn vorig jaar 20.000 vrachtwagenritten vermijden.

Koen Heinen