Chauffeurstekort doet filiaal Xwift in Nederland deuren sluiten

Expresvervoerder Xwift zet zijn activiteiten in Nederland noodgedwongen stop omwille van een chauffeurstekort. De vestiging in het Nederlandse Geldermalsen was sinds begin 2017 actief. Het bedrijf concentreert zich nu volop op de Belgische markt.

CEO en oprichter Pieter Denys van Xwift zegt in een interview met Transportmedia dat de vestiging in Nederland nog niet officieel dicht is, maar dat er al sinds eind vorig jaar geen activiteiten meer zijn. Het bedrijf met hoofdzetel in het Vlaamse Nazareth gaat zich nu volledig terugplooien op de Belgische markt.

Chauffeurstekort

Het bedrijf pakte de voorbije jaren nog uit met een aantal opmerkelijke maatregelen om aan het chauffeurstekort te verhelpen. Zo konden chauffeurs via een bonussysteem een bedrijfswagen krijgen. Nieuwe chauffeurs werd ook een tekenpremie van 5.000 euro beloofd. Die extraatjes zorgden evenwel voor ongenoegen bij de transportfederaties.

Volgens Denys worden de groeimogelijkheden van het bedrijf, ook in België, beperkt door het chauffeurstekort. Eind vorig jaar meldde Xwift nog dat het chauffeurstekort het bedrijf in 2019 3 miljoen euro omzet had gekost. Belgische chauffeurs werden ingezet om de Nederlandse markt te bevoorraden. “Als gevolg daarvan konden we hier niet volgen, hadden we een dubbele kost, en kwamen er bovendien veel frustraties”, zegt de CEO.

Om niet te moeten inboeten op kwaliteit werd beslist om het Nederlandse filiaal te sluiten en zich te concentreren op de sterk presterende activiteiten in België.

Koen Heinen