“Chauffeurstekort blijft grootste zorg voor de komende vijf jaar"

Het chauffeurstekort blijft de komende vijf jaar de grootste zorg voor de fleetmanagers in Europa en de VS. Maar liefst 72% van hen ziet het tekort als een bedreiging. Vandaag is de grootste uitdaging de kosten verlagen.

Het softwarebedrijf Descartes voerde een benchmarkonderzoek bij 130 representatieve bedrijven, waarvan de helft in vervoer en logistiek actief is en de andere helft in productie, detailhandel en distributie.

Dat het chauffeurstekort de grootste uitdaging is voor de komende jaren, komt niet als een verrassing. Op de tweede plaats staat het toenemende aantal eisen die klanten stellen. “Dit is waarschijnlijk een reactie op de veranderende verwachtingen van klanten op basis van hun online ervaringen in b2c-omgevingen”, stellen de onderzoekers.

Technologische veranderingen

Volgens hen reageren veel bedrijven hierop door te investeren in technologische oplossingen om de bezorgopties te verruimen en bijkomende diensten aan te bieden. In de komende twee jaar verwachten zij de grootste investeringen in rittenplanning en track & trace. Deze elementen zijn de belangrijkste voor een effectief vlootbeheer.

De andere grootste uitdagingen voor de komende jaren zijn continue technologische veranderingen en extra regelgeving. Dat laatste is vooral in de VS aan de orde, omdat daar de tachograaf pas is ingevoerd en er nog geen verplichte automatische tijdsregistratie was.

Kostenverlaging

Het onderzoek laat verder zien dat de grootste operationele uitdaging voor bedrijven vandaag de kostenverlaging is (67% van de respondenten), gevolgd door het aansturen van de prestaties en het gedrag van de chauffeurs. Om zich voor te bereiden op de veranderingen, gaan bedrijven vooral investeren in technologie en het wijzigen van de vlootstrategie.

Volgens Albert van Roekel, senior consultant routemanagement bij Descartes, leert het onderzoek verder dat de toppresterende bedrijven zich minder richten op besparing van kosten, maar meer op toekomstgerichte opties om waarde te creëren, zoals verbetering van de klantenservice door middel van automatisering.

Philippe Van Dooren