Brussels Gewest belemmert evolutie langere en zwaardere trucks

De Brusselse Gewestregering schuift een beslissing in het dossier van de langere en zwaardere vrachtwagens (lzv’s) door naar de volgende regering. Die beslissing zet een rem op de evolutie van lzv-vervoer in België, zegt transportfederatie Febetra.

Door de beslissing van de Brusselse regering mogen er nog altijd geen lzv’s rijden op het deel van de Brusselse ring dat op het grondgebied ligt van het Brussels Gewest. Wegvervoerfederatie Febetra hekelde het absurde van die situatie eerder dit jaar al. Het gaat om een tracé van ongeveer vijf kilometer. In Vlaanderen en Wallonië zijn de langere en zwaardere trucks wel toegelaten. Het is nu aan de volgende Brusselse regering om de knoop door te hakken.

Trajecten onmogelijk

Isabelle De Maegt van Febetra, noemt het uitstel van de beslissing een spijtige zaak. “Daardoor worden bepaalde trajecten voor lzv’s via de Brusselse ring onmogelijk. Het toelaten van lzv’s is nochtans een maatregel die zorgt voor minder vrachtwagens op de wegen. Het is een positieve maatregel voor de mobiliteit”, benadrukt ze.

Geen volwaardige evolutie

“Men moet maar eens gaan kijken in Nederland. Daar is het gebruik van lzv’s heel sterk vooruitgegaan. In België daarentegen blijven er obstakels opduiken waardoor het project niet volwaardig kan evolueren”, zegt ze.

Ook wegvervoerorganisatie UPTR hekelt de beslissing. “Brussel blijft ‘a bridge too far’”, zegt ze.

Koen Heinen