Brussels Airport: het jaar na de duikvlucht (uit Flowsmagazine)

In een dubbelinterview met Piet Demunter, chief business development officer, en Steven Polmans, directeur cargo & logistics bij Brucargo gaan we in op de fikse daling die Brussels Airport qua cargo noteerde. Zij zien beterschap medio 2020.

Brussels Airport boekte over de eerste tien maanden van 2019 een negatieve groei, gemiddeld van 8 tot 10%. Waaraan is die daling te wijten?

Steven Polmans (SP): “De cijfers liggen in lijn met een algemene Europese en wereldwijde tendens. De luchtvracht heeft te lijden onder de zwakke wereldhandel en de toenemende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China. Een vertraging van de economie heeft een sterk effect op de luchtvracht. Daarbij komt dat onze luchthaven sterk afhankelijk is van de volvrachten. Het getruckte segment, dat we ook in onze cijfers rapporteren, weegt zwaar door.”

Brussels Airport is actief in verschillende segmenten: passagierstransport, cargo en logistiek en real estate. Hoe willen jullie de poot van cargo en logistiek verder ontwikkelen?

Piet Demunter (PD): “Bij cargo en logistiek proberen we een totaalproduct aan te bieden. De cargo gaat mee met zowel passagiersvliegtuigen als volvrachttoestellen en expresoperatoren. Daarin zijn we relatief uniek in ons land. Elk segment heeft zijn voordelen. De volvracht komt met een lagere wekelijkse frequentie, maar biedt wel veel capaciteit en volume. Het voordeel van de passagiersvliegtuigen is dat de vlucht – tussen Brussel en bijvoorbeeld New York of Tokio – elke dag met een bepaalde capaciteit komt. Farmaproducenten laten hun producten meevliegen op die passagiersvluchten, omdat ze op reguliere tijdstippen komen en ze kunnen op voorhand boeken. Met expres kun je gemakkelijk snelle zendingen vervoeren, zoals e-commerce. De shippers en de verladers hebben die drie segmenten nodig, want ze bedienen elk een ander stuk van de markt. Caterpillar stuurt bijvoorbeeld grote stukken met volvracht, sturen wisselstukken na met een passagiersvliegtuig en een dringende verzending met DHL. Het is prachtig om die drie te bedienen.”

Op het vlak van real estate staat in 2020 ook heel wat te gebeuren.

PD: “Inderdaad. In het najaar zagen we al de eerste fase van het Swissport Pharma Center. In de loop van 2020 wordt het nieuwe kantoor voor de werknemers en klanten gebouwd terwijl ook het bestaande gebouw wordt gerenoveerd. Tegen het einde van dit jaar leveren we het Animal Inspection & Care Center op (foto 2), een mooie locatie voor de in- en uitvoer van dieren. Na de keuringen zal het in mei operationeel zijn. Het FAVV neemt eveneens zijn intrek in het gebouw, wat belangrijk is voor de snelheid van controle.”

Op Brucargo West (foto 3) zijn jullie bezig met een nieuw logistiek project voor vrachtafhandeling?

PD: “Met dat project breiden we ons aanbod aan afhandelingsruimte en gekoelde opslagruimte aanzienlijk uit. In de loop van 2020 trekken Kuehne + Nagel, World Flight Services (WFS) en Expeditors in dat gebouw. Op die manier zitten volwaardige logistieke dienstverleners op de eerste linie, om nog een snellere en betere service aan hun klanten te bieden. Hoe kunnen we samen de eindklanten nog beter bedienen en nog sneller door de zone halen? Luchtvracht gaat per definitie over snelheid, anders wordt het wel op een truck of boot geplaatst.”

Wat is jullie prioriteit voor 2020?

PD: “We blijven natuurlijk focussen op farma. Brussels Airport heeft een reputatie hoog te houden, de aantrekkingskracht is er. Daarnaast blijven de bederfbare goederen, AVI (levende dieren) en e-commerce belangrijke pijlers.”

Niet alleen de infrastructuur is belangrijk?

SP: “Klopt. 2020 wordt ook een belangrijk jaar voor de e-commercestrategie en de tactiek die we uitgewerkt hebben. Denk maar aan BE-GATE en de douane, de procedures en de applicaties in BRUcloud en natuurlijk willen we de juiste spelers aantrekken, zowel forwarders als airliners.”

Wat verwachten jullie van de luchtvracht in 2020?

SP: “We hebben natuurlijk geen glazen bol, maar we verwachten een kalme start in de eerste helft van 2020 en een verbetering vanaf de tweede helft. Tegen dan is de onzekerheid rond de brexit voorbij en zijn er verkiezingen in Amerika. Een handelsoorlog met China is in niemands voordeel en het spierballengerol dat nu bezig is, zal niet blijven duren. De economische indicatoren zijn niet zo slecht. Met een beetje stabiliteit op het wereldtoneel zullen we ons snel herpakken.”

Melanie De Vrieze.

Dit interview verscheen in het printmagazine van Flows, dat elk kwartaal verschijnt. Elke abonnee krijgt dit magazine gratis toegestuurd, als onderdeel van het abonnement. Wenst u een proefnummer? Vraag een gratis exemplaar via redactie@flows.be.