Bpost stopt nu ook in Leuven met CityDepot

CityDepot stopt binnenkort in Leuven. Dat is ons door bpost bevestigd. Eerder werd de groene bezorgdienst in Brugge opgedoekt. “De redenen hiervoor zijn dezelfde: in beide steden is er te weinig vraag”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck.

Vorige week werden de resultaten van het VIL-project Intello City voorgesteld. Daarbij stelde Tim Asperges, adviseur Stedelijke Mobiliteit van de stad Leuven, dat om de camionnettisering in de stad een halt toe te roepen, een bundeling van de leveringen echt nodig is. “Helaas is CityDepot in Leuven binnenkort niet meer actief en is Bubble Post ermee gestopt”, zei hij. Dat werd nadien tijdens de netwerkborrel door een deelnemer ook gezegd. Volgens hem zou CityDepot in een aantal andere steden eveneens worden stopgezet en zou de dienst enkel in Gent, Hasselt, Brussel en Antwerpen behouden blijven.

“Dat laatste klopt niet”, zegt Van Speybroeck. “CityDepot stopt in november enkel in Leuven. Net als in Brugge blijkt dat er te weinig vraag is om een dergelijke dienstverlening te blijven organiseren”.

Volumes te klein

In Brugge werd de stekker op 1 juli eruit getrokken. Na iets meer dan twee jaar bleek dat er niet genoeg potentieel was en dat de middenstand het initiatief onvoldoende steunde. De volumes waren te klein om ze nog te verantwoorden.

Volgens de woordvoerster van bpost is de activiteit in Leuven nooit echt van de grond gekomen. “Het bleef een kleine antenne die van CityDepot Brussel afhing. Er was daar overigens geen personeel aan de slag."

CityDepot is gespecialiseerd in ecologische stadsdistributie. De goederen worden aangeleverd in een hub aan de stadsrand, vanwaar ze met ecologische voertuigen tot bij de klanten in de binnenstad worden gebracht. Het bedrijf is sinds mei 2015 een onderdeel van bpost, die het fusioneerde met de eigen gelijkaardige dienst City Logistics.

Bubble Post

Van Speybroeck bevestigde wel dat Bubble Post – de ecologische bezorgdienst die bpost in augustus 2017 overnam – niet meer als dusdanig actief is. “Die is in juni geïntegreerd in Dynalogic, de tak van bpost voor gespecialiseerde logistiek. Zowel de b2c- als de b2b-markt voor groene logistiek groeit en wij willen onze positie daarin verstevigen. Hierbij willen we de knowhow van Bubble Post in ‘last mile city logistics’ benutten”, zegt ze.

Daarbij beklemtoont ze dat bpost ecologische voertuigen al op grote schaal inzet. “Wij hebben de grootste vloot elektrische voertuigen van het land. Het afgelopen jaar zijn er 300 bijgekomen”.

Volgens haar zijn ook de geruchten dat de last mile-dienst Parcify op de wip staat, ongegrond. “Parcify gaat verder. In de praktijk worden de leveringen via onze dochter voor expreszendingen Euro-Sprinter georganiseerd, die de dienst nu beheert”, zegt ze.

Philippe Van Dooren