Binnenvaarttrafiek Wallonië daalt ondanks forse groei containervolume

In Wallonië zijn vorig jaar 1,43% minder goederen met de binnenvaart vervoerd. De laagwatersituatie zorgde voor een daling van de exportvolumes richting Rijn. Het containervolume groeide nochtans met bijna 20% tot meer dan 116.000 teu.

Met een totaal volume van 41,54 miljoen ton werd in 2018 nog altijd het tweede beste resultaat van de laatste vijf jaar behaald. Bovendien was 2017 een recordjaar. Een derde van de Waalse binnenvaarttrafiek is transitverkeer.

Het eerste semester was veelbelovend met hogere volumes dan de voorgaande jaren. Het tweede halfjaar zorgde echter voor een ommekeer. Hoewel het Waalse vaarwegennet quasi volledig operationeel bleef tijdens de lange droogteperiode, had de situatie in de buurlanden – met onder meer de Rijn in Duitsland – een impact op de exportvolumes naar die regio. Dat verklaart volgens de Waalse waterwegbeheerder de daling van de globale trafiek.

Containers

De laagwatersituatie had duidelijk geen impact op het containervervoer met de binnenvaart. Het containervolume steeg met 19,90% tot 116.000 teu in vergelijking met 2017. Het gros van de containers wordt behandeld in de haven van Luik en dan voornamelijk op Liège Container Terminal (LCT). Die ziet zijn volume jaarlijks met 20% groeien. In november stond de teller al op meer dan 60.000 teu. Sinds eind vorig jaar werkt de terminal samen met Trilogiport, de andere containerterminal in Luik, die nog in een opstartfase verkeert. De samenwerking moet zorgen voor verdere groei en synergieën.

Naast containers deed het vervoer van landbouw- (+7,55%) en metaalproducten (+5,61%) het goed.

Koen Heinen