Binnenkort sporen tussen Zeebrugge en Dourges

Zeebrugge zal vanaf 12 februari per spoor verbonden zijn met het multimodale platform Delta 3 in het Noord-Franse Dourges. Greenmodal Transport, Novatrans en P&O Ferries schrijven dit verhaal met haven- en Vlaamse steun om vracht van de weg te halen.

In het plan van minister Ben Weyts (N-VA) om vracht van de weg naar het spoor en het water over te zetten, werden vorig jaar een aantal projecten onderzocht. Eén daarvan was een spoorconnectie met de Noord-Franse multimodale hub Dourges, gelegen tussen Lens en Rijsel. Deze verbinding, die jaarlijks 13.600 vrachtwagens van de weg zou halen, zou na drie jaar rendabel moeten zijn.

“Om in de opstartfase het kostennadeel van het spoorvervoer ten opzichte van de weg op te vangen, krijgt het project een subsidie van 200.000 euro. De Vlaamse overheid en het havenbestuur MBZ betalen daarvan elk de helft. In eerste instantie gaat het om een verschuiving van bestaande volumes maar op termijn zal deze extra capaciteit ook de aantrekkelijkheid van Zeebrugge als hub voor Frankrijk en Spanje verhogen”, vernamen we toen van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).

Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk

Nu de voorbereiding rond is, zal op 12 februari de eerste trein rijden tussen Zeebrugge en het multimodale platform Delta 3 in Dourges. Het gaat om een samenwerking tussen de Franse spooroperator Novatrans, de Franse multimodale transportgroep Greenmodal en de Britse rederij P&O Ferries. Er komen drie connecties per week.

De goederentreinen komen aan en vertrekken op de terminal van P&O Ferries in de voorhaven van Zeebrugge. Van hieruit zijn er shortsea-aansluitingen naar Hull, Middlesbrough (Teesport) en Tilbury in het Verenigd Koninkrijk. In Dourges is er spooraansluiting naar Zuid-Franse bestemmingen zoals Bordeaux, Avignon, Lyon, Bayonne, Toulouse, Perpignan en Marseille. In Parijs is er aansluiting naar Novara en Turijn in Noord-Italië.

Roel Jacobus