Benelux-parlement onderzoekt grensoverschrijdende ecocombi’s

Een delegatie van het Benelux-parlement is maandag op werkbezoek naar Nederland geweest om de ecocombi’s te bestuderen. Onder andere het grensoverschrijdend verkeer van LZV’s werd besproken. De Benelux heeft immers de bevoegdheid om dat in te voeren.

Ongeveer 1.300 ecocombi’s rijden er al op dit ogenblik op Nederlandse snelwegen en in bedrijfsgebieden. In België en specifiek in Vlaanderen loopt sedert dit jaar een pilootproject, maar Nederlandse ecocombi's mogen België niet in. Hen toelaten kan een vorm van grensoverschrijdende samenwerking worden”, aldus een woordvoerder van het Benelux-parlement.

De delegatie bezocht het transportbedrijf GVT Versteijnen in Tilburg, dat al 45 ecocombi’s inzet en sprak er ook met verantwoordelijken van Transport en Logistiek Nederland. “Versteijen heeft al een hub in het Belgische Vilvoorde en wil er graag met zijn ecocombi’s naar toe. Dat mag pas als Vlaanderen ermee instemt. Hij hoopt dan ook dat dit bezoek bij de parlementsleden enkele bezwaren de wereld uit helpt”, zegt de woordvoerder.

De delegatie van het Benelux-parlement bestond uit parlementsvoorzitter Maya Detiège (sp.a), de commissievoorzitters Joost Taverne (VVD) en Willem Draps (MR) en verder uit Erik Meijer (SP-Nederland), Sabine Vermeulen (N-VA), Patricia Creutz (Duitstalige christen-democraten) en Louis Siquet (Duitstalige sociaal-democraten).

Artikel 350

Zoals geweten heeft de Benelux binnen de Europese Unie een speciaal statuut: dat van proeftuin voor een verdere integratie van de Europese economieën. Een voorbeeld: terwijl Europa het grensoverschrijdend verkeer van 45 voets-zeecontainers over de weg blijft verbieden, hebben België, Nederland en Luxemburg deze belemmering opgeheven.

Dat is mogelijk dankzij het fameuze artikel 350 van het Verdrag van Lissabon van 2007, dat een beter functioneren van de Europese Unie beoogt. In dat artikel wordt vastgelegd dat de Benelux op heel wat vlakken het voortouw mag nemen. De drie landen mogen zelfs maatregelen nemen die door de geldende Europese regels verboden worden.

Het kan en het mag

Zo is het grensoverschrijdend verkeer van ecocombi’s van 25,25 m en 60 ton in de EU formeel niet mogelijk, tenzij via een bilateraal verdrag, aldus een brief van toenmalig Transportcommissaris Siim Kallas aan het Europees Parlement. En dan nog: meer dan waarschijnlijk zou deze uitzondering enkel gelden voor de lengte, niet voor het gewicht.

Maar de drie Benelux-landen mogen volgens ‘artikel 350’ zeer goed beslissen om zonder bilateraal akkoord het vrije verkeer in te voeren van volwaardige LZV’s, zonder dat Europa maar iets te zeggen heeft. Net zoals ze dat met de 45 voets-deepseacontainers hebben gedaan, of jaren geleden met de 44 ton voor de conventionele combinaties.