Ben Geybels (GTS) “Lng rendabel vanaf 130.000 km per jaar”

Group-GTS uit Tessenderlo heeft zopas zes FH LNG's van Volvo Trucks in ontvangst genomen. Volgens zaakvoerder Ben Geybels zijn trucks op vloeibaar aardgas rendabel als ze 130.000 km per jaar rijden en in vaste pendeldiensten ingezet worden.

Voor hij de zes trekkers op lng bestelde, heeft Geybels samen met zijn fleetmanager uitvoerige tests gedaan. “Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en vragen dat wij de CO2-emissies zouden verlagen. Maar de meeste daarvan zijn niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Dankzij de tests hebben we uitgerekend dat er wel een businesscase is, mits enkele voorwaarden. De trucks moeten 130.000 kilometer per jaar rijden en ze moeten in vaste pendeldiensten ingezet worden omdat het netwerk lng-tankstations nog vrij beperkt is”.

“Als we de vooropgestelde afstanden rijden, komen we met lng goedkoper uit dan met diesel. Met een beduidend lagere milieu-impact, zowel op het gebied van CO2 als van geluid. En met dezelfde rijprestaties. Dat hebben de tests bevestigd”, zegt Ben Geybels.

Subsidies niet doorslaggevend

Vier van de zes FH LNG's zullen binnen België voor distributie worden ingezet. “Ze zullen rijden met bouwmaterialen en voor de machinebouwindustrie. De andere twee zullen vooral tussen België en het Ruhrgebied pendelen”, legt Ben Geybels uit. Hij beklemtoont dat het Mautvoordeel in Duitsland mooi is meegenomen, maar dat dit niet doorslaggevend was. “Wij willen deze investering niet laten afhangen van subsidies. Noch van marketingargumenten overigens. Naar de toekomst toe en op korte termijn vinden we dat lng het beste alternatief is voor diesel op de lange afstanden.”

Nieuwe bestelling

Daarom overweegt hij om eind dit jaar een nieuwe bestelling te plaatsen. “We storten ons niet zomaar in een avontuur en willen geen stappen overslaan. We willen eerst over meer data beschikken en de transporten identificeren die in aanmerking komen. Dat zal vooral gebeuren in functie van de beschikbare tankstations langs de trajecten”, voegt hij toe.

Group-GTS heeft vestigingen in Tessenderlo en Kallo. In Kallo is er al een lng-tankstation en in Tessenderlo gaat er een open in juni. Daar zijn de omrijkosten alvast quasi nihil.

Aangepaste bestickering

Om de lagere CO2-emissies – letterlijk – in de verf te zetten, is de striping op de cabine van de trucks aangevuld met vermelding ’Gas Powered, Low Emission’. ”En omdat wij ook veiligheid hoog in het vaandel dragen, hebben wij ervan geprofiteerd om een bestickering aan te brengen die de zwakke weggebruikers waarschuwt voor de dode hoek”, zegt Ben Geybels nog.

Group-GTS

Group-GTS, van oorsprong een conventioneel vervoerbedrijf, groeide vanaf de jaren 1980 uit tot een belangrijke speler in het transport van containers. Ben Geybels, die de derde generatie vertegenwoordigt, breidde het dienstenpallet uit naar het vervoer van volle en deelladingen in huiftrailers, onder andere via de overname van TDS Logistics (2014) en Gebroeders Van Aerde (2016). De groep is vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk actief. Hij beschikt, inclusief de vaste onderaannemers, over in totaal 350 combinaties.

Philippe Van Dooren