Belgische vervuilende trucks op Maasvlakte automatisch beboet

Belgische en Duitse vrachtwagens die niet aan de toelatingseisen van de Maasvlakte voldoen, kunnen vanaf nu automatisch worden beboet. Overtreders van andere landen moeten nog altijd bij controles gepakt worden.

Op de Maasvlakte is in 2014 een milieuzone ingesteld als voorwaarde voor de uitbreiding van de haven van Rotterdam. Een van de eisen is dat de vrachtwagens een Euro6-motor hebben en dat ze zich laten registreren.

Deze zomer is in de gemeenteraad van Rotterdam deining ontstaan toen bleek dat buitenlandse vrachtwagens die niet aan de eisen van de milieuzone voldoen, zonder problemen op de Maasvlakte konden komen. De gemeente controleert de kentekenplaten met ANPR-camera's in de milieuzone. Maar omdat niet alle buitenlandse trucks geregistreerd zijn, kan de gemeente niet controleren of ze aan de milieueisen voldoen.

Uit fysieke controles waarbij trucks aan de kant werden gezet, blijkt 44% van de buitenlandse trucks op de Maasvlakte nog niet geregistreerd te zijn bij de gemeente. En dat vier jaar na de invoering van de zone. Een kwart was in overtreding. De boete voor het niet registreren is 104 euro.

Vanaf nu kunnen de Belgische en de Duitse overtreders – net als de Nederlandse – automatisch beboet worden als ze niet voldoen aan de toelatingseisen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) krijgt toegang tot de Belgische en Duitse kentekenregisters. De pakkans is voor hen nagenoeg 100%. Voor andere buitenlandse vrachtwagens is het ingewikkelder, laat het stadsbestuur weten. Daarvoor moeten internationale verdragen aangepast worden.

Door het hiaat in het registratiesysteem hebben Nederlandse vervoerders last van oneerlijke concurrentie, vindt vervoerdersorganisatie TLN.

Philippe Van Dooren