Belgische truckmarkt blijft in 2019 pieken ondanks chauffeurstekort

De verkoop van trekkers groeit in België in 2018 met 11% tot een recordniveau. Ondanks de verwachting dat de economie afkoelt, blijft volgens DAF ook volgend jaar de markt op een zeer hoog niveau. Met dank aan (onder andere) de slimme tachograaf.

“Dit jaar zal de BeLux-markt van de zware trucks – trekkers en bakwagens samen – met 7% groeien tot ongeveer 10.200 eenheden. Dat zal vooral te danken zijn aan de trekkers, want de bakwagens kennen een duidelijke groeivertraging. Er zullen in 2018 meer trekkers ingeschreven worden dan tijdens de zeepbeljaren 2007 en 2008. Hoewel vaak wordt gewaarschuwd voor een afkoeling of terugval van de economie in 2019, verwachten wij geen daling van de trekkermarkt, maar eerder een stabilisering op dit zeer hoge niveau”, zegt Luc Serrien, marketing manager van DAF Trucks België.

Volgens hem zijn er duidelijke verschillen tussen de jaren 2007/2008 en 2018/2019. “Er werd toen zwaar overgeïnvesteerd, wat leidde tot wachttijden van soms een jaar. De bestellingen van vandaag zijn veel rationeler, onder meer door het temperende effect van het chauffeurstekort”, oordeelt hij.

“Er wordt gewaarschuwd voor een forse afkoeling van de economie, maar voorlopig gaan de signalen die uit de markt komen niet in die zin. Vervoerders hebben nog altijd werk zat en als er wagens stilstaan, is dat te wijten aan het gebrek aan chauffeurs. De vraag blijft hoog en de transportprijzen stijgen. Verladers die willen betalen, krijgen transportcapaciteit. Dat pleit ervoor dat de vraag naar trekkers structureel hoog blijft”, voegt managing director Bart Bosmans toe.

Slimme tachograaf

Volgens hem zal dat in het eerste semester van 2019 zeker zo zijn. “Niet alleen omdat de economie nog sterk is, maar ook omdat op 15 juni de nieuwe trucks uitgerust moeten zijn met de slimme tachograaf. Dat zal een ‘push forward’ van de bestellingen veroorzaken, al vermoed ik dat die niet zo fors zal zijn als bijvoorbeeld bij de stappen naar een nieuwe Euronorm in het verleden. Kleinere transportbedrijven zullen vermoedelijk hun bestellingen vervroegen, omdat ze niet altijd weten om te gaan met nieuwe verplichtingen. Grotere bedrijven liggen daar minder van wakker.”

De slimme tachograaf maakt het mogelijk om de trucks te lokaliseren. Dat is nodig om onder andere illegale cabotage te verhinderen. Bijvoorbeeld bedrijven met een Oost-Europese dochter die het niet altijd zo nauw nemen met de verplichtingen rond cabotage, worden geviseerd. Toch verwacht Bosmans niet dat die bedrijven massaal vervroegd zullen bestellen. "Zoiets valt op. Eens men er in de markt over begint te praten, is dat slecht voor het imago van het bedrijf", zegt hij.

Professioneler

Hij verwacht dan ook geen plotse toename van de bestellingen, gevolgd door een dip in het tweede semester. Als er een terugval is, dan zal die niet zo uitgesproken zijn. “Je merkt dat de bedrijven professioneler worden geleid dan tien jaar geleden. Er is meer langetermijndenken. Ze investeren constanter en faseren de leveringen. Als ze bestellen, laten ze bijvoorbeeld elke maand twee stuks leveren. Als er iets gebeurt – een crisis veroorzaakt door een no-deal brexit of iets anders – kunnen ze aangepaster ingrijpen.”

“De mensen die nu aan de leiding zijn in de transportbedrijven, hebben de crisis van 2009 meegemaakt. Dat maakt een groot verschil. Toen moest iedereen zelf bedenken hoe om te gaan met de economische klap. Zelfs als in de loop van 2019 de economie bruusk omslaat, verwacht ik veel minder paniekreacties. De bedrijfsleiders zijn veel flexibeler geworden.”

Recordproductie

De vraag naar zware vrachtwagens hoog blijft, merken ze bij DAF Trucks in Eindhoven en Westerlo (waar de cabines worden geproduceerd). De assemblagelijnen draaien op een recordniveau van 254 eenheden per dag, terwijl in 2007/2008 de productie rond de 220 per dag schommelde (toen ook een recordniveau). Dat is onder andere te danken aan de grotere afname van DAF zware vrachtwagens – het merk is nu afgetekend Europees marktleider in de trekkers –  maar ook aan de nieuwe lakstraat in Westerlo, ongeveer een jaar geleden in gebruik genomen. Tien jaar geleden was de lakinstallatie een bottleneck, maar nu kan ze de piekproductie probleemloos aan.

Philippe Van Dooren