Be-Trans kiest voor lng in afwachting van waterstof

Be-Trans heeft twee Volvo Trucks FH op vloeibaar aardgas in gebruik genomen. Het bedrijf uit Geel wil onder meer daarmee zijn CO2-voetafdruk verminderen. Be-Trans zet ook ecocombi’s in en bestelde tien trucks op waterstof.

De FH-trekkers van Be-Trans, die uitgerust zijn met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen en het predictieve schakelprogramma I-See, rijden inmiddels al een goede drie weken. “Ze pendelen vooral tussen België en Nederland en rijden op bestemmingen binnen een straal van 200 à 300 km. Per week komt dat neer op 2.500 à 3.000 km. We zetten ze ook in op het Ruhrgebied, omwille van de Mautvrijstelling voor lng-trucks”, zegt Bert Vranckx, eigenaar van het transport- en logistiek bedrijf uit Geel.

”De eerste resultaten voldoen volledig aan onze verwachtingen, zowel op het gebied van verbruik als van CO2-emissies en rentabiliteit”, voegt hij toe. ”Het verbruik is lager dan verwacht, zodat de trekkers op lng iets goedkoper uitkomen dan de dieseltrucks. Een open vraag is de restwaarde na vijf jaar. Maar ik heb goede hoop dat die gunstig zal uitvallen. Daarom verwacht ik dat we verder zullen investeren in lng-trucks.”

"Beweging in gang gezet"

Volgens Vranckx is de FH LNG met zijn 20% lagere CO2-emissies een ideale oplossing om de sector te vergroenen. “Het is de plicht van de transporteurs om hun koolstofvoetafdruk te verminderen. Lng als truckbrandstof kende een trage start maar komt nu echt in aanmerking omdat het aantal tankstations uitbreidt. Tegen het einde van dit jaar zullen er in België een twaalftal lng-vulstations open zijn. Dat zal nog meer vervoerders aanzetten om te investeren in aardgas, wat op zijn beurt het aantal stations zal doen toenemen. De beweging is in gang gezet”, stelt Vranckx.

“Het aantal bedrijven uit de Kempen die op de lng-kar gesprongen zijn, blijft stijgen", stelt Stijn Van den Bulck, accountmanager bij Volvo Truck Center in Olen, vast. Na bijvoorbeeld GTS uit Tessenderlo en Fr. Hendrickx uit Hulshout heeft nu ook Be-Trans zijn eerste twee FH-trekkers op lng aangekocht. Dat zijn stevige bedrijven met een grote voorbeeldfunctie. Ik verwacht dat met de opening van het lng-tankstation in Tessenderlo op 25 juni, nog meer Kempische transportbedrijven de stap zullen zetten.” In de streek kochten ook Vervoer Daemen en H.Essers lng-trucks, weliswaar bij respectievelijk Scania en Iveco.

Waterstof

Volgens Vranckx is aardgas een uitstekend alternatief om de CO2-emissies te verminderen in afwachting dat elektrische trucks op waterstof doorbreken. Hij bestelde tien Nikola Tre met brandstofcellen, die naar verwachting rond 2025 geleverd worden. “Ik geloof in waterstof omdat trucks dan emissieloos kunnen rijden. In afwachting zal vloeibaar aardgas voor de transitie zorgen.”

Om de CO2-voetafdruk verder te verminderen, zet Be-Trans ecocombi’s in en bouwt het een windmolen op de site in Geel.

Snelle groeier

Be-Trans kende de afgelopen jaren een forse groei van meer dan 15% per jaar. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in containervervoer en conventioneel huiftransport, beschikt vandaag over een vloot van ruim tweehonderd trekkers en driehonderd opleggers. Be-Trans rijdt hoofdzakelijk in België en in de buurlanden, en heeft een groupagedienst op Roemenië.

In Geel biedt zusterbedrijf Be-Logistics logistieke diensten aan, zoals strippen en stuffen van containers, overslag op huifopleggers eventueel na tijdelijke opslag. Hiervoor beschikt het over een recent gebouwd magazijn van 10.000 m².

Philippe Van Dooren