B Logistics wijst groei spoorvrachtvervoer af als oorzaak congestie

Dat het groeiende goederenvervoer per spoor aanleiding is voor congestie op het spoornet strookt volgens operator B Logistics niet met de eigen cijfers. Die liggen nog 30% onder het niveau van 2008. Het spoornet zelf kampt met beperkingen.

De operator reageert daarmee op een artikel dat Flows eind vorige maand publiceerde. Aanleiding was een NMBS-infosessie over het vervoersplan 2017-2020 in Limburg, waar het capaciteitsprobleem werd aangekaart. Volgens de spoormaatschappij maakt een capaciteitstekort door meer spoorvrachtvervoer meer rechtstreekse passagierstreinen tussen Antwerpen en Hasselt onmogelijk. Er zouden ook steeds meer goederentreinen overdag rijden.

B Logistics gelooft niet dat het probleem bij het goederenvervoer ligt. Het is een van de elf goederenoperatoren die actief zijn op het Belgische spoornet. Samen met de Duitse operator DB Schenker rijdt het dagelijks ongeveer zestig treinen op de as Antwerpen-Montzen-Aken voor het samenwerkingsverband COBRA (Corridor Operations Belgian Rail). “Daarnaast rijden we in open access ongeveer veertien treinen per dag door Limburg. Als goederenvervoerder moeten we steeds gebruik maken van reisroutes via Muizen, Lier, Leuven of rechtstreeks. Het huidige volume ligt 30% onder het niveau van 2008”, zegt de Belgische spooroperator. Uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel blijkt nochtans dat het aantal rijpaden voor het goederenvervoer al drie jaar op een rij in de lift zit.

De treinen rijden volgens B Logistics overwegend 's nachts of buiten de piekuren. Een belangrijk deel van de productie richting Duitsland verloopt bovendien via Nederland, met een grensovergang in Roosendaal en Venlo of via Luik-Maastricht-Venlo.

Beperkingen

De ware toedracht moet dus elders liggen. “De voorbije jaren is het aantal uitwijkmogelijkheden op deze lijnen aanzienlijk gedaald door ofwel het verwijderen of stopzetten van het onderhoud van de sporen ofwel door de afbouw van de beschikbare spoorcapaciteit in de rangeercentra van Luik en het voormalige grensstation van Montzen. Een derde mogelijke oorzaak zijn werken met snelheidsbeperkingen tot gevolg”.

IJzeren Rijn

Voor het ontlasten van de spoorroute vanuit de Antwerpse haven richting Duitsland wordt al lang gepleit voor de heractivering van de IJzeren Rijn, de spoorlijn die de haven van Antwerpen verbindt met het Ruhrgebied via Belgisch en Nederlands Limburg. B Logistics zegt zelf ook al jaren vragende partij te zijn voor de heropening van dit tracé. “Een dedicated spoorlijn zou een perfect alternatief bieden. In Nederland heeft de goederenspoorlijn Betuweroute reeds zijn nut bewezen”, zegt de operator. Hij maakt zelf actief gebruik van deze goederenlijn vanuit Rotterdam richting Duitsland.

Omdat de spoorlijn in Nederland door een natuurgebied loopt, verzetten de noorderburen zich al jaren tegen de heractivering. Momenteel worden zo'n alternatieve tracés onderzocht. Tegen de zomer zou het onderzoek afgerond zijn.

Koen Heinen