Avantida haalt met ReUse ook Maersk en Seago over de streep

Het Antwerpse softwarebedrijf Avantida heeft met zijn cloudapplicatie ReUse voor het plannen van het hergebruik van containers nu ook rederij Maersk Line en dochter Seago binnengehaald. Ze gaan het systeem toepassen in België en Nederland.

Avantida ontwikkelt sinds 2012 softwareapplicaties voor de beveiliging van containers en voor de automatisering van douane- en ander processen in de havensector, in de logistiek en bij rederijen. Alle toepassingen draaien in de cloud en worden aangerekend volgens een pay-per-usemodel.

Met de applicatie ReUse kunnen vervoerders online nagaan of er vracht moet opgehaald worden in de buurt van hun initiële bestemming. Volgens CEO Luc De Clerck is Maersk reeds de zeventiende rederij die het systeem gaat gebruiken. Vanaf midden deze week zullen zowel Maersk als Seago het systeem toepassen in België en Nederland.

“We waren al een hele tijd in gesprek met Maersk, maar omdat het om een grote organisatie gaat, moest daarvoor op verschillende niveaus het licht op groen gezet worden. Hun belangrijkste motivatie was het feit dat ze vandaag reeds hergebruik van containers toepassen, maar op een ambachtelijke wijze met veel te lange responstijden voor de transporteurs. Door via het ReUse-platform te werken zullen de responstijden zakken en ontstaan er ook meer mogelijkheden”, onderstreept De Clerck.

Uitbreiding

Volgens De Clerck zal het aantal rederijen dat ReUse gebruikt gezien de aan gang zijnde consolidatiegolf in de sector nog wel terug zakken.

Avantida is ondertussen al actief in Frankrijk, Duitsland en Portugal en binnenkort ook in Italië. "We proberen de top 20-rederijen in zoveel mogelijk landen voor het systeem te winnen”, besluit de CEO.

Vervoerders

Hoewel met het systeem al miljoenen lege wegkilometers konden vermeden worden, lokt het in de wegvervoersector toch kritiek uit omwille van het feit dat de vervoerders ervoor moeten betalen. Afhankelijk van de carrier zou het gaan om 25 à 50 euro per hergebruikte container. Vooral op korte afstanden zou dat bedrag doorwegen, terwijl de rederij naast het geld dat ze per hergebruikte container krijgt ook nog kosten bespaart.