ASX: "Klant kan live mee volgen hoe lading de reis heeft overleefd"

Wanneer de container met uw lading eindelijk op de kade staat, wil u meteen weten hoe die eraan toe is. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat klanten van ASX-IBECO meteen op de hoogte worden gebracht in woord en beeld.

De verificateurs van ASX-IBECO beschikken sinds kort over nieuwe pda's, waarmee ze snel de klant op de hoogte kunnen stellen van de staat waarin de lading zich bevindt. Afdelingshoofd Mike Verstrepen licht toe: "Wij verzorgen al jaren de fysieke verificatie van de ladingen als tussenpersoon tussen douane en opdrachtgever. De nieuwe handheld devices stellen onze medewerkers in staat om foto's te maken van de lading, zodat de klant meteen weet of zijn vracht de reis goed heeft doorstaan. De klant kan als het ware live zien hoe zijn lading eraan toe is."

Is de lading intact, dan blijft het bij een foto. Wordt er schade vastgesteld, dan wordt er een groter fotoverslag opgemaakt. Die uitvoerige aanpak vermijdt ook discussies over de staat waarin de lading vertrokken, dan wel aangekomen is, en de bijbehorende schadeclaims. "Het is technologie die zelfs in het buitenland nog niet courant is", zegt Verstrepen niet zonder trots.

Weg papierwerk 

Na een testperiode van twee weken begin augustus is het systeem inmiddels een goede maand live. Tot tevredenheid van iedereen, klinkt het. Voor de medewerkers is het instrument, een product van app-ontwikkelaar JAAN, een vooruitgang. "Bij de verificatie kwam tot nog toe veel getelefoneer en papierwerk te pas. Nu is de procedure eenvoudig en worden de formaliteiten en foto's samengevat in één compacte mail voor de klant", zegt Verstrepen.

Michiel Leen