Drie managers ASX-Ibeco starten koerierplatform SPRINTR

Filip Goossens, Jean-Claude Van den Berghe en Patrick Proesmans, managers van ASX-Ibeco, hebben vandaag het online platform SPRINTR boven de doopvont gehouden. Dat verbindt koeriers en opdrachtgevers en richt zich op ‘dedicated’ opdrachten.

Volgens Filip Goossens kunnen koeriers met het platform hun aantal ‘lege ritten’ verminderen. “In België zijn er zo’n 500 ondernemingen die koerierdiensten aanbieden. Tot nu toe was er nog geen sprake van een samenwerking, zodat koeriers na een opdracht vaak met een leeg voertuig terugkeren. SPRINTR wil de zelfstandige koeriers in een groot netwerk verenigen. Ook grotere bedrijven kunnen zich aansluiten”, zegt hij.

“We starten met een zeventigtal voertuigen die online zijn. Voorlopig hebben vooral zelfstandige koeriers — verspreid over heel België — zich aangesloten, maar we hebben contacten met een aantal grotere bedrijven”, zegt Goossens. “Via het platform kunnen ze zich aanmelden voor opdrachten en ze kunnen ook ritten ingeven die voor hen niet interessant zijn. De opdrachtgevers geven een opdracht in en een algoritme berekent aan de hand van verschillende parameters — zoals de plaats van ophaling en bestemming, het tijdsstip, het type voertuig dat nodig is, enzovoort — wie het best in aanmerking komt om ze uit te voeren.”

Neutraal

De drie initiatiefnemers zijn managers van het Antwerpse bedrijf ASX-Ibeco, actief in koerierdiensten (onder andere in de haven), behandeling van visumaanvragen en kaaidiensten. “Vandaag zijn 100% van de aandelen van ASX-Ibeco. Dankzij het algoritme is het echter een neutraal platform. Wij komen niet tussen in de dispatching", voegt Goossens toe.

Het systeem is gebaseerd op snelheid. De klant boekt het order op de website en het algoritme zoekt de gepaste koerier. De chauffeur aanvaardt de rit via een app en na betaling vertrekt hij. Het platform werkt met vastgestelde prijzen, die door het algoritme worden berekend. Goossens beklemtoont dat hoewel het platform zich zowel tot de bedrijven als de particulieren richt, het geen initiatief in de deeleconomie is. “SPRINTR is een vervoerscommissionair. Dit betekent dat de klant aan ons betaalt en dat wij de koerier betalen”, zegt hij. 

Aansluitende transporten

“Een groot verschil met bringr van bpost is dat wij bewust de niet-professionele koeriers uitsluiten”, klinkt het verder. Ook onderscheidt SPRINTR zich van het deelplatform Vengo, dat als doel heeft om transportdrachten te groeperen, door te focussen op de snelkoeriers en het ‘dedicated’ vervoer. Wij bundelen dus niet, maar bieden de kans aan koeriers om aansluitende transporten uit te voeren. Na een opdracht kunnen ze met andere woorden lege ritten vermijden. Wel zorgt het algoritme ervoor dat teveel lege kilometers tussen twee opdrachten vermeden worden”.

Vandaag worden kleine, middelgrote en grote bestelwagens ingezet. “Maar dat kan evolueren. Vermoedelijk zullen we uitbreiden naar de fietskoeriers en gekoeld vervoer”, zegt Goossens tot slot.

Bekijk hier een filmpje over SPRINTR.

Philippe Van Dooren