Antwerpse haven vraagt mee heropening spoorlijn Bergen-Valenciennes

In een memorandum aan federaal minister van Mobiliteit Bellot vragen de regio’s Henegouwen en het Noord-Franse Valenciennes de heropening van de vrachtspoorlijn tussen Bergen en Valenciennes. Het Antwerpse Havenbedrijf ondersteunt het initiatief.

Momenteel moet het vrachtvervoer per spoor vanuit de Antwerpse haven richting Valenciennes omrijden via Rijsel. Die lijn is oververzadigd door het reizigersvervoer. Met de steun van de lokale bedrijven, het Waals gewest, de bedrijven in de regio rond Valenciennes en de lokale Franse Kamers van Koophandel, vraagt de Henegouwse intercommunale IDEA in een memorandum aan minister Bellot de heropening van de spoorlijn tussen Blanc-Misseron aan Franse zijde en Quiévrain aan Belgische zijde. Onderaan het memorandum prijkt het logo van het Antwerpse Havenbedrijf, dat het initiatief ondersteunt. Wanneer alle partijen het document ondertekend hebben, wordt het aan de minister overhandigd.

1.600 meter

Het tracé is 1.600 meter lang, 800 meter aan elke zijde van de grens. “De Franse overheid heeft voor het project al een budget uitgetrokken van 15 miljoen euro. Aan Belgische zijde is de investering veel geringer. Daar bedraagt de investering 2,3 miljoen euro”, zegt een woordvoerster van IDEA.

Het project is technisch gemakkelijk te realiseren aangezien de spoorlijn kan worden ingepast  op haar vroegere locatie. Het gaat om een rechte lijn zonder kunstwerken.

Bedrijven

Naast het voordeel voor het goederenvervoer vanuit de Antwerpse haven speelt ook het belang voor de lokale bedrijven. Volgens IDEA tonen aan Belgische kant grote industriële bedrijven als Yara Tertre, NLMK in La Louvière, Total in Feluy en Holcim in Obourg interesse. Aan Franse zijde zijn dat onder meer Toyota en Vallourec.

De heropening van de spoorlijn kan de logistieke kosten en de transittijd van de goederen voor de verladers beperken. De spoorlijn kan eveneens worden gebruikt voor het vervoer van grote en zware stukken aangezien er geen hoogteverschil is. De intercommunale hoopt dankzij het project nieuwe investeerders naar de regio te kunnen aantrekken.

Modal shift

IDEA wil verkeer van de weg naar het spoor aanmoedigen om de snelwegen A2 en A19 te ontlasten.  Ze berekende dat de spoorlijn dagelijks door tien tot twintig goederentreinen kan gebruikt worden. Elke trein is goed voor zestig vrachtwagenladingen.

De Henegouwse intercommunale was in 2015 al initiatiefnemer voor het oprichten van de regionale spooroperator Planisfer. Xpedys, een filiaal van B Logistics, werd aangeduid als operationele partner. Ondertussen zorgt het project voor een modale shift van duizenden vrachtwagenladingen van de weg naar het spoor.

Koen Heinen