Antwerpse chemie legt wagonverhuurder VTG geen windeieren

De Duitse wagonverhuur- en spoorlogistiekgroep VTG zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 1,1% stijgen tot bijna een half miljard euro. De verhuur- en logistiekactiviteiten in België hebben daar een niet te verwaarlozen aandeel in.

De groep met hoofdzetel in Hamburg realiseerde een omzet van 498,8 miljoen euro en een ebitda van 163,3 miljoen euro (-1,6%). De bezettingsgraad van de wagonvloot steeg van 90,1% in het eerste halfjaar van 2016 tot 91,2% in de eerste zes maanden van dit jaar.

VTG beheert wereldwijd een vloot van 80.000 spoorwagons, waarvan zo’n 70.000 in Europa. De onderneming telt drie divisies: Railcar, Rail Logistics en Tank Container Logistics.

“In België zijn we zowel actief in wagonverhuur als in Rail Logistics”, zeg Chris Bogaerts, verantwoordelijk voor verhuur voor de Belgische afdeling van VTG Rail Europe in Antwerpen. “Wij verhuren zowel intermodale als conventionele en tankwagons. Het aandeel van deze activiteiten in België en Nederland is met de chemieclusters van Antwerpen en Rotterdam niet te verwaarlozen”, zegt Bogaerts.

Tank Container Logistics beheert een vloot van 8.200 tankcontainers die zowel per spoor als per truck of schip kunnen vervoerd worden.

Rail Logistics

In de haven van Gent heeft VTG een afdeling Rail Logistics. “Die staat vanuit de haven in voor het volledige beheer van spoorvervoer van granen en suiker. Klanten kunnen wagons huren en ook de volledige logistiek in handen geven van VTG. Wij kunnen hen een totaalconcept bieden. Het gaat voornamelijk om exporttrafieken over langere afstand. Voor de tractie in België doen we beroep op de verschillende spooroperatoren”, legt Bogaerts uit.

In Duitsland beschikt VTG over een eigen spoortractiemaatschappij met eigen locomotieven.

Koen Heinen