Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) van Antwerpen: “Waterbus blijft”

In een reactie op de commotie die ontstond na de aankondiging dat de haven niet wil blijven instaan voor de financiering van de Waterbus, zegt de havenschepen dat de bus blijft bestaan. De gesprekken over Vlaamse financiering verlopen constructief.

De aankondiging van havenschepen Annick De Ridder zorgde voor onrust over de toekomst van de Waterbus en lokte ook een reactie uit van de actiegroep Doel 2020. Die had net een extra halte in Doel gevraagd. “Uitgerekend op het moment dat de regio rond Antwerpen zich steeds meer dichtrijdt, laat het Havenbedrijf weten de kosten niet meer te kunnen of willen dragen”, zegt de actiegroep. Die verwijst daarbij naar de impact van het havenvrachtverkeer op de mobiliteit in en rond Antwerpen en het feit dat de gemeenschap moet opdraaien voor de gevolgen daarvan.

Succesverhaal

De Waterbus vervoerde sinds de start al meer dan 800.000 reizigers en telt intussen twee lijnen en dertien haltes. Volgens het Havenbedrijf kost de exploitatie van de vloot 11,5 miljoen euro per jaar.

Tijdelijk budget

Volgens de havenschepen werd bij de opstart van de Waterbus in 2017 een ‘tijdelijk’ budget vrijgemaakt om te kijken op welke manier het vervoersalternatief zou kunnen passen in het woon-werkverkeer van de Antwerpenaar. “Het bleek een gigantisch succesverhaal. Het klopt dat de financiering binnenkort afloopt, want dit is een breder mobiliteitsverhaal dan enkel de haven. We moeten nu kijken op welk niveau dit het best kan gefinancierd worden en kijken daarvoor naar Vlaanderen”, zegt ze.

De gesprekken met Vlaanderen lopen ondertussen constructief. “We hopen daarover zo snel mogelijk te communiceren. Het lijdt geen twijfel dat de Waterbus blijft”, besluit ze.

Koen Heinen