Antwerps Havenbedrijf maakt werk van containerspoorhub en ‘melkronde’

Het Havenbedrijf Antwerpen wil samen met alle spooroperatoren en containerterminals in de haven voor eind dit jaar een consolidatiehub voor containers in de haven starten. Via een ‘melkronde’ worden de containers gebundeld.

In september maakten de Vlaamse overheid en de havensector bekend dat ze samen 5 miljoen euro op tafel leggen om de connectiviteit van de havens met het hinterland te verbeteren. Door de sterke groei van de havenactiviteiten komt de connectiviteit onder grote druk. In dat opzicht maakte de Antwerpse havensector bekend dat ze 500.000 teu extra met het spoor willen vervoeren via de bundeling van volumes. Bedoeling is zoveel mogelijk containers van de weg te halen.

Melkronde

Momenteel bedraagt het aandeel van het spoor in de modal split van de haven 6% en men wil dat optrekken tot 15%. Momenteel is er evenwel een gebrek aan bundeling van volumes. Het Havenbedrijf wil daarom in samenwerking met alle spooroperatoren en alle containerterminals een melkronde organiseren tussen een nog te bepalen spoorhub en de maritieme terminals. Daar kunnen volumes opgepikt worden om ze naar het vertrekpunt voor internationale verbindingen te brengen.

“Als Havenbedrijf brengen wij de verschillende partijen bij elkaar, maar dit moet een product zijn van de markt en volledig neutraal”, benadrukt Katarina Stancova, adviseur intermodaliteit en hinterland van het Havenbedrijf. Wat de te kiezen spoorhub betreft, wordt onder meer gekeken naar de Main Hub, omdat die nog over de nodige capaciteit beschikt. “Een hub op Linkeroever behoort eveneens tot de mogelijkheden omdat daar de meeste containers behandeld worden”, zegt Stancova.

Het zou allicht bij een hub blijven omdat de kosten anders te hoog zouden oplopen. “Bundelen van containers brengt extra kosten met zich. De Vlaamse overheid schaart zich achter het project en wil het in een aanloopfase ondersteunen. Na een vijftal jaar moet het zelfbedruipend worden en liefst niet stoppen”, klinkt het.

Bedrijfsinitiatieven

Ze wijst erop dat een aantal bedrijven zoals Evonik en Van Moer al voor het bundelen van containers per spoor zorgen. Van Moer verwierf onlangs een belang in de trimodale ATO-terminal in de haven en wil die een hubfunctie geven voor de corridors naar het hinterland. Group Joosen kondigde zopas aan dat het vanaf januari eveneens start met een haveninterne spoorshuttle vanop zijn site. De LORO-shuttle van Lineas Intermodal zorgt sinds vorig jaar voor het bundelen van containers tussen de terminals op Linkeroever en de Main Hub op Rechteroever.

Midden november organiseert het Havenbedrijf een workshop met alle spoor- en terminaloperatoren om naar hun voorstellen te luisteren en om het project op de rails te zetten.

Koen Heinen