Amazon start als vervoerder voor derden

Amazon start in de VS in een paar staten de nieuwe dienst Amazon Shipping. De internetgigant biedt klanten – verladers – nu transportdiensten voor derden aan, zonder dat de goederen via zijn warehouses passeren.

Eind vorig jaar raakte bekend dat Amazon zijn logistieke dienstverlening wou uitbreiden met de dienst 'Shipping with Amazon'. Kort nadien lekte uit dat de dienst, inmiddels omgedoopt tot Amazon Shipping (naar analogie met de warehousingdiensten voor derden Amazon Logistics), in Los Angeles getest werd. De televisieketen CNBC onthulde dat Amazon goederen van verkopers naar zijn distributiecentra vervoerde aan prijzen die lager zijn dan die van UPS en FedEx.

Daar bleef het dus niet bij. Met Amazon Shipping kunnen verkopers (die door Amazon worden uitgenodigd) hun producten nu rechtstreeks vanuit hun magazijnen naar hun klanten verzenden. Ze moeten dus niet meer via de fulfilmentcentra van Amazon passeren. Daarbij kunnen ze zelf de verzendlabels printen, met hun bestaande Amazontools en dashboards.

Voorlopig wordt de dienst alleen aangeboden aan verkopers met distributiecentra in de grotere gebieden van Los Angeles, Chicago, New York en New Jersey. De goederen worden wel naar heel de VS verscheept. Amazon haalt de pakketten elke weekdag bij hen op en levert ze op alle zeven dagen per week af bij de klanten.

De e-tailer heeft het nieuws nog niet bevestigd, maar de Amerikaanse pers verwacht dat hij de dienstverlening snel in andere staten zal aanbieden.

Stromen aandikken

Amazon verzorgt de distributie van een deel van zijn pakjes en goederen al zelf. Met die van klanten-verkopers erbij, kunnen de stromen aandikken. Volgens eShipMatrix, een leverancier van logistieke oplossingen, levert Amazon vandaag ongeveer 10% van zijn eigen bestellingen zelf. De Amerikaanse post (USPS) behandelt ongeveer 62% van leveringen, UPS tussen de 21 en 26% en FedEx 8 tot 10%.

Met Amazon Shipping wil Amazon niet alleen de afhankelijkheid van – vooral – UPS en FedEx verminderen, maar ook een nieuwe inkomstenbron aanboren. De groei van zijn onlineverkoop vertraagt al meerdere kwartalen en de groep wil dat compenseren door meer andere diensten aan te bieden (zoals fulfilment en clouddiensten) en de verkoopkanalen te diversifiëren. Met de overname van Whole Foods en de opening van kassaloze winkels Amazon Go zette ze al stappen in de sector van de ‘bakstenenwinkels'.

Philippe Van Dooren