Akkoord met Frankrijk over aanpassing Grensleie als deel Seine-Schelde

Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk hebben een samenwerkingsverdrag getekend voor de modernisering van de Grensleie voor grotere binnenschepen. De rivier is een belangrijke schakel van de Europese binnenvaartverbinding Seine-Schelde.

De ondertekening van het verdrag vond plaats tijdens het staatsbezoek van de Franse president Macron aan ons land begin deze week.

De Grensleie vormt de staatsgrens tussen Frankrijk en België. Het traject Deûlémont – Menen (foto) is een schakel van de internationale binnenvaartverbinding Seine-Schelde. De verbinding wordt aangepast voor binnenvaartschepen tot 4.500 ton en containervervoer tot drie hoog gestapeld.

De werken worden op bijna 105 miljoen euro geraamd. Op basis van het aantal kilometers oever is een verdeelsleutel opgemaakt waardoor 48% ten laste komt van Frankrijk, 27% voor Vlaanderen en 25% voor Wallonië.

Seine-Schelde

Voor de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding heeft Vlaanderen voor de periode 2014-2020 een investeringspakket voorzien van 341 miljoen euro. Europa subsidieert daarvan 141 mijloen euro in het kader van de Connecting Europe Facility (CEF). De werken aan Vlaamse kant omvatten onder meer de Leie-as inclusief de Grensleie, de Boven-Schelde, het kanaal Roeselare-Leie en het kanaal Bossuit-Kortrijk, de modernisering van het kanaal naar Charleroi, de verbetering van de bevaarbaarheid van de Ringvaart om Gent, de Dender en de hinterlandverbinding met Zeebrugge.

Koen Heinen