Acht Letse trucks in beslag genomen wegens cabinekamperen

Op de logistieke zone LAR (Lauwe-Aalbeke-Rekkem) was zondag een controle tegen sociale dumping, specifiek gericht op één Letse firma. De actie was er ook om te speuren naar valse ijkingsattesten van de tachograaf. Acht trucks zijn in beslag genomen.

Het arbeidsauditoraat van Gent voerde de controle uit op de parking van de logistieke zone LAR, samen met de federale wegpolitie en de dienst Vreemdelingenzaken. Volgens arbeidsauditeur Danny Meirsschaut werd die om twee redenen georganiseerd. “De trucks van die Letse firma waren al een tijdje een doorn in het oog van zowel de politie als de politieke verantwoordelijken in de buurt. De chauffeurs gebruikten de parking als een kampeerplaats om de lange weekendrust te nemen – wat verboden is – en om opleggers te stallen en te wisselen. Die firma gebruikte met andere woorden de parking als een vaste stek zonder vergunning. Daarnaast veroorzaakten de chauffeurs overlast op de logistieke zone”, vertelt hij.

“Wat de actie in een stroomversnelling bracht, is een controle begin 2018 op een parking nabij de fabriek van Volvo Trucks in Gent. Een Letse persoon ijkte de tachograaf van pas afgeleverde trucks op die parking in rudimentaire omstandigheden voor twee Letse transportfirma’s, waaronder die op de LAR. Niet alleen was die persoon niet erkend als ijker, men deed voorkomen alsof de tacho in Letland was geijkt. Daarenboven moest die persoon in zijn bestelwagen leven in schrijnende omstandigheden."

Uitbuiting

De actie richtte zich daarom op drie zaken: verifiëren of de vrachtwagenchauffeurs hun wekelijkse rust niet nemen in hun vrachtwagen, nagaan of er sprake is van mensenhandel en de ijkingsattesten controleren.

Dat er sprake is van mensenhandel blijkt volgens de arbeidsauditeur uit het feit dat de Letse, Oekraïense en Russische chauffeurs tot zes weken aan één stuk moesten werken voor het Letse minimumloon van 370 euro per maand, aangevuld met onkostenvergoedingen. “Blijkt dat die chauffeurs 24/7 ter beschikking staan van de Letse firma, in het weekend moeten cabinekamperen in mensonterende omstandigheden en dit aan een hongerloon. Er is dus sprake van uitbuiting.”

In beslag genomen

Zondag werden een twintigtal vrachtwagens en hun chauffeurs gecontroleerd. “Acht vrachtwagens werden in beslag genomen. In vier gevallen werden valse ijkingstattesten gevonden. Er is geen gesjoemel met de tachograaf zelf vastgesteld. Die trucks zijn naar een officiële Belgische ijkingsfirma gebracht en worden pas vrijgegeven met een echt ijkingsattest. De vier andere trucks zijn naar de politie gebracht in afwachting van de betaling van de boetes voor de vastgestelde inbreuken”, zegt Meirsschaut nog.

Volgens hem zal de actie als voornaamste onmiddellijk resultaat hebben dat de LAR-zone niet meer gebruikt zal worden voor het cabinekamperen.

Philippe Van Dooren