Aangroei binnenvaartvloot blijft petieterig klein

Volgens cijfers van koepelorganisatie IVR zijn vorig jaar in West-Europa een derde minder nieuwe binnenschepen in de vaart gekomen. Het ging om amper zestig nieuwbouweenheden of een bijna verwaarloosbare 0,6% van de vloot in de Rijnlanden.

In 2017 liepen nog 90 nieuwbouwschepen van stapel. Dat was meer dan in de twee voorgaande jaren, want in 2015 en 2016 ging het respectievelijk om 71 en 73 nieuwe eenheden.

Vorig jaar viel een fikse daling te noteren naar amper zestig schepen, een derde minder dan in 2017. Wie dat aantal afzet tegen de cijfers van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart voor de hele binnenvaartvloot in de Rijnlanden – die is bijna 10.000 schepen groot –, komt uit op een vernieuwingsritme van weinig meer dan 0,5%.

Tweemaal minder in België

De IVR telde 22 nieuwbouwschepen in Nederland (27 in 2017), 17 in Duitsland (tegenover een piek van 31 het jaar voordien), 7 in België (waar het aantal in 2017 verdubbelde naar 15), 6 in Zwitserland, 5 in Luxemburg en amper 3 in Frankrijk.

Voor Nederland, het land met veruit de grootste vloot, en Zwitserland gaat het om het laagste cijfer in vier jaar.

Fors minder drogeladingschepen

De terugval was vorig jaar vooral groot bij de drogeladingschepen. De opleveringen in die sector zakten van 29 naar 13 eenheden. De tankers halen met 26 nieuwbouwen niet het hoge peil van 2017 (34), maar doen wel beter dan in de twee voorafgaande jaren. De passagiersschepen blijven verder dalen en bleven ditmaal steken op 17 eenheden.

Daar komen dan nog drie slepers en een ander schip bij.

Jean-Louis Vandevoorde