A12 in Londerzeel en Aartselaar steeds meer volwaardige snelweg

De A12 wordt ter hoogte van Londerzeel en Aartselaar lokaal ingegraven en kruispunten vervangen door compacte op- en afrittencomplexen. Zo wordt de as verder omgebouwd tot een volwaardige autosnelweg. De werken starten in 2021.

“Er zijn nu concrete plannen klaar ter waarde van 90 miljoen euro en het studiewerk voor de rest van de A12 tussen Brussel en Antwerpen is opgestart. De werken in Londerzeel starten in 2021, in Aartselaar wordt gemikt op 2022”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Zoals geweten kampt de A12 met een anachronisme: de weg wordt in de praktijk gebruikt als een halve autosnelweg, maar heeft nog steeds verschillende kruispunten. De plannen om die weg te werken worden nu concreet.

Londerzeel

In Londerzeel heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een voorontwerp klaar voor de herinrichting van de kruising van de A12 met de Kerkhofstraat en de Londerzeelse steenweg. De A12 zal daar over een afstand van 800 meter deels ingegraven worden (foto).

De plannen voor Londerzeel zijn het verst gevorderd en zijn nu gebundeld in het project “Londerzeel Zuid”, goed voor een investering van 60 miljoen euro: 50 miljoen voor de insleuving van de A12 en andere weginfrastructuur voor auto én fiets; en 10 miljoen voor een tramtunnel. Bij de herinrichting wordt immers meteen ruimte vrijgemaakt voor tramtunnels voor de sneltram A12, die in de toekomst pendelaars in 40 minuten van Willebroek naar Brussel-Noord zal voeren. Een eerste interactieve 3D-visualisatie is te zien op de website: www.londerzeelzuid.be.

Aartselaar

In Aartselaar wordt de 3,3 km lange strook van aan de Terbekehofdreef/Atomiumlaan tot net voorbij het kruispunt van de Bist/Langslaarsesteenweg aangepakt. Ook hier wordt de A12 deels ingegraven ter hoogte van de kruispunten, die door compacte op- en afrittencomplexen worden vervangen. De kost van de werken in Aartselaar wordt geraamd op 30 miljoen.

Studiewerk

De andere A12-dossiers zitten in de studiefase. Die hebben betrekking tot een op- en afrittencomplex voor Londerzeel-Noord, de aanpassing van de A12 boven de Vilvoordsesteenweg (N211) in functie van uitzonderlijk vervoer, het ongelijkgronds maken van het kruispunt ‘Duvel’ tussen de A12 en de Veurtstraat en de aanleg van een verkeerswisselaar van de A12 met de N16 en de N17.

Weyts zegt verder nog maatregelen te willen nemen om de verkeerssituatie ook op kortere termijn te verbeteren. “Zo heb ik rechtstreekse toegangen op de A12 in Londerzeel en Meise afgesloten. In september starten de eerste werken voor de verlenging van de ventweg ten westen van de A12, zodat het bedrijf Stone en meubelwinkel Moens veilig bereikbaar worden. In 2019 plaatsen we nog een monitoringsysteem aan de oprit aan de Papenboskant, zodat de overtredingen daar stoppen.”

Philippe Van Dooren