300 Hongaarse trucks geparkeerd op weide in Opglabbeek

In Opglabbeek staan 300 Hongaarse vrachtwagens in een grote weide geparkeerd, zo bericht de Limburgse TV-zender TVL. “De tijdelijke stalling van de vrachtwagens toont zwart op wit aan dat de Belgische regels niet nageleefd worden", reageert BTB.

Volgens TV Limburg heeft de Hongaarse groep Waberer’s de weide gehuurd van een Opglabbeekse landbouwer. De vrachtwagens worden er sinds gisteren geparkeerd voor de feestdagen.

“Zo kunnen de chauffeurs, die bijna allemaal afkomstig zijn uit Roemenië en Hongarije, terug naar hun thuisland om daar samen met hun familie de kerstperiode door te brengen. Voor die terugreis worden ingehuurde bussen ingezet. Binnen twee weken komen alle chauffeurs dan terug naar Opglabbeek om hun vrachtwagen weer op te pikken en terug aan het werk te gaan”, zo meldt TVL in een reportage.

Massale sociale dumping

“Is er meer bewijs nodig voor sociale dumping?”, reageert Frank Moreels, federaal secretaris wegvervoer en logistiek van BTB-ABVV. Hij vraagt dan ook staatssecretaris voor de bestrijding van de sociale fraude, Bart Tommelein, de inspectie hierop af te sturen.

Volgens Moreels staan er op heel wat terreinen van Belgische transporteurs momenteel vrachtwagens met Oost-Europese nummerplaten stil, en dus niet alleen in Opglabbeek. “De chauffeurs zijn met vakantie. Waar mogelijk worden de vrachtwagens bij de transportbedrijven gestald, soms op de openbare weg of op privéterreinen nabij de grote transportzones. Na de feestdagen komen de chauffeurs terug naar België, en rijden zij weer gewoon aan een dumpingloon rond, en leven zij weer maandenlang in hun vrachtwagen, vaak in mensonwaardige omstandigheden”, stelt hij.

Volgens Moreels eist BTB de toepassing van de cao ‘gelijk loon, gelijk werk’: “In deze cao staat duidelijk dat een chauffeur die zijn voertuig oppikt en achterlaat in België moet betaald worden volgens de hier geldende lonen en daaraan gekoppelde voorwaarden! Wij eisen dus dat deze wordt toegepast”, klinkt het.

Hij vraagt dan ook dat de inspectiediensten controles zouden verrichten wanneer de chauffeurs terugkomen. “Zo kan men klaar en duidelijk vaststellen dat de arbeidsplaats van de chauffeurs met een Roemeens of Hongaars contract wel degelijk België is, en zij dus volgens de Belgische regels dienen betaald te worden”, aldus de federaal secretaris.

Ook in Zweden

Inmiddels klinkt ook het protest in Zweden steeds luider. Afgelopen weekend hebben Zweedse chauffeurs op 13 plaatsen tegelijk actie gevoerd tegen de oneerlijke concurrentie in het transport. Zij reden in colonne – op een publieksvriendelijke manier – na een oproep door de chauffeursbeweging Här Stannar Sverige. De actievoerders eisen een betere controle op illegale transporten en een versterking van de Zweedse verkeerspolitie.

Een jaar geleden was er al zo’n actie georganiseerd nadat een Macedonische chauffeur werd vrijgesproken die gepakt was met diverse valse papieren, waaronder een vals rijbewijs. Hij had zijn papieren gekocht en werkte als chauffeur voor een transportbedrijf uit Norrköping.