Zomer - De passie van Luc Sambre (BDO): sleutelen aan zijn 2cv’s

Deze week sluiten we onze zomerreeks af met verhalen over de passie van bekende figuren uit de sector. Vandaag Luc Sambre (BDO) over het verzamelen van en rijden met zijn 2cv's: de Citroën Le Patron en de 2cv6 uit eind jaren '70.

De witte Citroën Le Patron en de rode 2cv6 staan te blinken voor de woning van Luc Sambre, senior manager tax & legal, trade & customs solutions bij BDO Belgium. Hij haalde de twee oldtimers nog eens uit de carport die hij speciaal liet bouwen. “De voorbije twee jaar is er maar vijfhonderd kilometer mee gereden”, geeft hij toe. “Gelukkig heeft mijn jongste zoon Philippe dezelfde automicrobe als ik en komt hij regelmatig een van de wagens lenen om er een toertje mee te maken.”

Citroën Le Patron

Zijn passie voor oldtimers ontstond toen Luc een jaar of zeventien was. Samen met zijn vader volgde hij een cursus automechanica avant la lettre. Hij sleutelde samen met schoolvrienden aan zijn eigen auto, een Opel Record. “Werken met mijn handen aan een auto brengt me tot rust. Ik doe dat nog liever dan ermee rijden”, zegt hij. De passie herleefde toen hij, eerder toevallig, aan de verkeerslichten een trailer zag passeren met daarop een Citroën Le Patron. “Mijn jongste zoon, die naast me zat, vond het een coole auto en ik ben erachteraan gereden om de wagen te fotograferen. Het bleek een invoerder uit Poperinge te zijn. Later heb ik hem bezocht en heb ik ook met de wagen gereden. Dat was geweldig.”

De Citroën Le Patron is een kitcar, een wagen op het chassis van een 2pk maar die je zelf bouwt. “Veel mensen kopen allerlei oldtimers met ronkende namen waaraan je zelf bijna niet kan sleutelen, door het hoogtechnologische karakter. Ik hou het graag bij de schoonheid in alle eenvoud. Het leuke is dat je met deze wagen de glimlach op de gezichten van de toeschouwers achterlaat.”  

Queeste van drie jaar

De aankoop van de Citroën Le Patron betekende het begin van een drie jaar durende queeste. De wagen werd van nul opgebouwd. “In die tijd – we spreken van 2008 – was het veel moeilijker om alle onderdelen bijeen te zoeken. De Cobrazetels bijvoorbeeld komen uit Engeland. Het motorblok, de versnellingsbak, de schroeven en de moeren in elkaar zetten, was een bijzondere, maar leuke uitdaging. Voor het chassis moest ik van twee slechte een goede maken. Ik heb maanden met de homologatiecommissie in Brussel onderhandeld.”

Het resultaat mag er zijn. Het chassis en het motorblok zijn van een originele 2pk, maar de opbouw is een replica van een Bugatti-racewagen ten tijde van de racewagens in Le Mans, met de typische sigaarvorm. “De naam van de auto was me op het lijf geschreven. Ik heb geruime tijd in Frankrijk gewerkt, daar noemden ze me ook ‘le patron’.”

Het sluitstuk was het huwelijk van Luc en Kristine. “We reden met Le Patron naar ons huwelijksfeest. Het was een fantastische dag. Tijdens onze huwelijksreis hebben we in de Voerstreek rondgetoerd.”

Eenvoudige technologie

Het enige nadeel? Op Le Patron zit geen dak, dus Luc en zijn vrouw Kristine werden tijdens ritten meer dan eens nat door de regen. Daarom ging hij op zoek naar een oldtimer met een dak en vooraan een fatsoenlijk raam. Hij wist een 2cv6 op de kop te tikken (zie tweede foto) van een fietsenmaker die stervende was. “Ik heb niet onderhandeld over de prijs, het was een voertuig in showroomstaat. Ik heb een zwak voor boxermotors. De technologie is zo eenvoudig. Mijn zoon zegt altijd dat ik van twee uitersten hou: enerzijds die oude technologie van een 2cv en anderzijds mijn hoogtechnologische hybride wagen waar ik dagelijks mee rijd.”

Meestal rijdt hij met de 2cv6 50 tot 80 kilometer per uur. “Maar die wagen vliegt over zandwegen, weiland, boswegen of vluchtheuvels met een uitzonderlijk gemak en het gekende wiegende comfort. Dat zie ik oldtimers zoals Porsches niet doen. Het is onze grote droom om nog eens door Frankrijk te rijden, op de route nationale 7 van Parijs naar het zuiden van Frankrijk.”

LEZ-zone

De twee oldtimers dienen inderdaad niet voor de dagelijkse ritten naar het werk. Door de invoering van de lage emissiezone (LEZ) in Antwerpen zou het zelfs niet lukken. “Begrijpelijk, maar wel spijtig”, zegt Luc Sambre. “Geef toe, zo’n oldtimer in het straatbeeld is toch mooi?”

Het is ook een sport om de wagens telkens door de autokeuring te krijgen. “Er is altijd een discussie over de veiligheid want er zitten geen airbags in. Zelf sleutelen aan de wagens doe ik steeds minder. De laatste keer ben ik vijf keer naar de controle moeten gaan. In de buurt is er een Citroëngarage die de wagens nu altijd klaarmaakt voor de keuring.” 

Ondanks de rompslomp denkt hij er niet aan om de twee wagens te verkopen. “Er hangt te veel nostalgie aan vast.” 

Melanie De Vrieze