Antwerpen en Zeebrugge publiceren halfjaarcijfers

De Antwerpse haven zag de maritieme goederenoverslag in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,4% stijgen. Zeebrugge kreeg zoals verwacht een stevige klap van minus 11,8%.

De Scheldehaven behandelde in het eerste semester 104,53 miljoen ton goederen. De groei van 6,4% was te danken aan de containertrafiek en de behandeling van vloeibaar massagoed, die elk in tonnage een stijging van 7,4% lieten optekenen. De containeroverslag was goed voor 57,5 miljoen ton of 55% van het totaal.

In aantallen containers uitgedrukt werd in de Antwerpse haven 4.836.243 teu behandeld, wat 9,5% meer is dan vorig jaar. De groei situeerde zich vooral aan het Deurganckdok (+28,2%), waar dit jaar veel meer Far East lading wordt behandeld na de herschikking van de vaarschema’s van de nieuwe grote allianties.

Herschikking

Diezelfde alliantievorming pakte negatief uit voor Zeebrugge, want het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC verhuisde trafieken naar zowel Rotterdam (AE1 Service) als Antwerpen. Ook het verlies van transshipmentlading van CMA CGM heeft de Vlaamse kusthaven parten gespeeld. De daling bij de containers bedroeg in de eerste jaarhelft maar liefst 26%.

Deze zware terugval verklaart de daling van 11,8% in de totale overslag van Zeebrugge naar 19,4 miljoen ton. In de Verre Oosten trade wordt nu ook nog eens gerationaliseerd, wat in het geval van de alliantie Ocean Three in het tweede semester opnieuw tijdelijk ten koste van één wekelijkse aanloop in Zeebrugge zal gaan. Er blijven daar dan nog maar twee Far East loops over.

Recordschepen

Positief is wel dat in die twee diensten enkele van ’s werelds grootste containerschepen varen. De kusthaven ontving onlangs nog de ‘Barzan’ van UASC, die met een nominale capaciteit van 19.870 teu nu het grootste containerschip ter wereld is. Eerder deze week was er ook de ‘CMA CGM Georg Forster’ van 17.722 teu, het vijfde grootste containertype ter wereld, op maidentrip (eerste foto). Een ander lichtpuntje is de moeilijke periode die Zeebrugge als containerhaven doormaakt, is de komst van de shortsea carrier Containerships Oy met een dienst op de Baltic.

Ook Antwerpen mag zich overigens verheugen in de komst van alsmaar grotere containerschepen. Daar wordt uitgekeken naar de maidentrip van de ‘MSC Zoe’ op 29 juli. Met een nominale capaciteit van 19.224 teu is die nieuwe containerreus nu samen met de zusterschepen 'MSC Oscar' en 'MSC Oliver' het tweede grootste containerschip ter wereld.

Roro

In de roro-sector deed Zeebrugge het in de eerste jaarhelft juist erg goed. Inzake de behandeling van nieuwe wagens werd met 1.153.897 eenheden zelfs een nieuw record gevestigd. Deze trafiek kende een stijging van maar liefst 9%.

In het ferryverkeer zag de kusthaven het roro-verkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk met 1,9% stijgen. Onlangs besloot Cobelfret Ferries nog om de frequentie op Purfleet te verhogen. Voor de Scandinavische bestemmingen was er in het eerste semester zelfs een groei van 7,6%. In dit roro-segment voelt Zeebrugge anderzijds nog wel het wegvallen van de dienst van Transfennica op Bilbao.

In Antwerpen kende het roro-verkeer een groei van 3,9% naar 2,44 miljoen ton. Het aantal behandelde wagens ging er wel 9,6% achteruit naar 581.458 stuks.

De behandeling van conventioneel stukgoed bleef in de Scheldehaven andermaal achter op de globale groei. Ondanks een lichte stijging van de staaltrafiek (+1,3% naar 3,34 miljoen ton), was er in dit marktsegment een daling van 3,9% naar 4,83 miljoen ton. Deze achteruitgang is duidelijk toe te schrijven aan het feit dat nu meer fruit in containers wordt aangevoerd en het verlies van Chiquita aan Vlissingen. In Zeebrugge klokte het stukgoedverkeer af op 535.018 ton (-10,9%). De daling situeerde zich daar vooral bij de overslag van papierpulp.

Massagoed

De bulktrafiek in de kusthaven deed het opmerkelijk beter. Bij het vloeibare massagoed was er een groei van 12,8% dankzij een stijging van de aanvoer van LNG. De droge bulkoverslag kende een stijging van 11,6%. Dat is o.a. toe te schrijven aan een grotere aanvoer van zand en grint voor de aanleg van de A11, en een trafiekstijging van 16,8% bij granenbehandelaar Borlix. Het gaat hier vooral om de overslag van haver voor de menselijke voeding (havervlokken, muesli’s, enz.).

In Antwerpen werd 32,67 miljoen natte bulk geteld. De behandeling van aardoliederivaten klom met 2,8% naar 23 miljoen ton, maar de opvallendste stijging was er bij de chemicaliën (+32% tot 7,24 miljoen ton). De droge bulktrafiek steeg in de Scheldehaven met 3,2% naar bijna 7,1 miljoen ton. Net als in Zeebrugge deed ook hier de overslag van zand en grint het goed (+54,2% naar 996.204 ton). Er werden wel 1,5% minder kolen behandeld.

Saeftinghedok

Het Antwerpse havenbestuur grijpt de forse trafiekstijging in het Deurganckdok (tweede foto) aan om nog eens te pleiten voor de noodzaak om tegen 2021 de eerste fase van het Saeftinghedok in gebruik te kunnen nemen. Volgens jaar zal MSC immers het Deurganckdok verder opvullen en de behandelingscapaciteit die daardoor achter de sluizen vrijkomt, wordt door rederijen met grote tonnage niet langer als geschikt beschouwd.

In Zeebrugge wordt intussen al meer dan een half jaar onderhandeld om de gekrompen containeroverslag in de voorhaven op één terminal te concentreren. Omwille van het groot aantal betrokkenen (o.a. PSA, APM Terminals, CMA CGM en China Shipping) konden die gesprekken nog altijd niet afgerond worden.