Zalando stapt af van ‘Duitscentrisch’ logistiek model

Zalando gaat een volwaardig logistiek centrum openen in Polen. Ook wordt een tweede satelliet-DC, nu in Parijs, gestart. Tot nu toe werd de hele distributielogistiek van de modewebshop volledig vanuit logistieke centra in Duitsland georganiseerd.

Zalando beschikt momenteel alleen over volwaardige e-fulfilmencentra in Duitsland in Brieselang, Erfurt en Mönchengladbach. Tevens wordt nu een vierde centrum gebouwd, in Lahr. Van daaruit worden alle producten verzonden naar de klanten in eigen land en veertien andere landen. De webhandelaar beschikt daarnaast weliswaar over acht retourcentra in het buitenland.

In e-commerce wordt de leveringssnelheid echter een steeds groter verkoopsargument. Zalando zou daarom zijn stocks en fulfilmentactiviteiten dichter bij zijn buitenlandse klanten willen brengen. Het afgelopen jaar heeft de webshop 3 miljoen nieuwe klanten gewonnen, zodat en nu 19 klanten zijn in 15 landen.

Daarom heeft Zalando eind vorig jaar in Stradella (Noord-Italië) een satelliet-DC geopend. Dat verwerkt nu 60% van de bestellingen in Italië, maar bij de oprichting ervan werd gesteld dat dat centrum meer een pilootproject is. Men wou de impact evalueren van een grotere marktnabijheid van de logistieke platforms.

Satelliet-DC

De resultaten van dat pilootproject, dat sinds januari proefdraait, lijken zeer positief te zijn, want Zalando heeft nu al beslist om ook in Parijs een satelliet DC op te starten. Dat moet in de loop van volgend jaar opengaan. Net als Stradella is het vrij kleinschalig en vooral bestemd om de klanten in en rond de Franse hoofdstad sneller te kunnen bedienen.

De rest van Frankrijk blijft vanuit Duitsland bediend. Wanneer het vierde logistieke centrum in Lahr binnenkort opengaat, zal het die taak overnemen. Van een echte delocalisering naar Frankrijk is dus nog geen sprake.

Polen

Het distributiecentrum in Polen, daarentegen, wordt een volwaardig logistiek centrum. Met een oppervlakte van 130.000 m² zal het eenzelfde omvang hebben als het nieuwe DC van Lahr. De bouw ervan start nog deze maand in opdracht van vastgoedgroep Goodman. Net als Lahr zal het uitgebaat worden door de logistieke groep Fiege.

Het DC wordt in Stettin gebouwd. Van daaruit zullen vooral de klanten in Polen, Duitsland en de Noordse landen beleverd worden.