Xeneta geeft inkijk in onderhandelde vrachtprijzen

Verladers hebben nood aan een index voor zeevracht. Xeneta wil daaraan tegemoetkomen. CEO Patrik Berglund praat over de tegenkanting die zijn bedrijf wist te overwinnen.

In de recentste aflevering van Shipping Podcast wordt Patrik Berglund, CEO van Xeneta, geïnterviewd. Xeneta is een Noorse start-up die werd opgericht in 2012. Hun dienst bestaat erin een index te berekenen voor vrachtprijzen op zee. Het bedrijf mag intussen Umicore en Gosselin Logistics tot haar klanten rekenen.

Berglund vertelt over zijn achtergrond bij Kuehne+Nagel. Na een periode als expediteur kreeg hij de kans om in hetzelfde departement als lead logistics provider te werken. In plaats van eenvoudigweg vracht te kopen en te verkopen, werd het zijn taak om een zo optimaal mogelijke logistieke keten voor de klanten te overzien.

Volatiliteit en vijandigheid

Bij Kuehne+Nagel ervaarde hij de volatiliteit en het gebrek aan transparantie in het containertransport over zee. Berglund voelde zich een speelbal van de markt en het stoorde hem dat hij er weinig invloed op had. De container is voor hem een ‘commodity’ en dat besef deed de vraag ontstaan: waarom bestaat er geen index voor de container, zoals voor olie of graan?

Met dit idee voor Xeneta stapte Berglund ietwat naïef op rederijen en expediteurs af met de vraag of zij bereid waren hun prijzen te delen. Vrij snel bleek dit niet de juiste strategie te zijn, na verschillende vijandige meetings. Hij realiseerde zich dat het de verlader is die het meest gebaat is bij een transparantie van de markt.

Clausule bij onderhandelingen

Tijdens de beginjaren kreeg Berglund rechtszaken over zich heen. Er werd beweerd dat de gegevens met prijzen exclusieve eigendom waren van de contracterende partijen. Het is vanaf toen dat verladers een clausule lieten opnemen in onderhandelingen waarin verklaard werd dat prijzen zouden gedeeld worden met Xeneta.

Xeneta nam een groei waar van 2 miljoen prijzen die ze ontvingen van verladers in de eerste twee en een half jaar naar een totaal van meer dan 40 miljoen vandaag. De prijsgegevens helpen verladers niet alleen bij het aankopen, maar komen nog het meeste van pas bij interne rapportering naar management toe. In de laatste twee jaar werkt Xeneta hoe langer hoe meer samen met de kant van de leveranciers.

De integrale podcast kan hier worden beluisterd.

Sven Goyvaerts