Vlaamse startup haalt lucht uit last-mileleveringen

Het jonge bedrijf Fit Things uit Dendermonde heeft een kleine machine ontwikkeld die kartonnen dozen op maat produceert, met exact de afmetingen van het te verzenden product. Zo vermijdt men dat pakjes te veel lucht bevatten.

"Ondanks alle vooruitgang bevatten pakjes in de e-commerce gemiddeld 40% lucht", zegt Filip Roose, de CEO van Fit Things. Volgens hem worden vandaag de meeste zaken die per internet worden verkocht in te grote dozen verzonden. De meeste fulfillmentcentra beschikken weliswaar over dozen van meerdere afmetingen, maar ze hebben nog steeds standaardafmetingen, zodat er steeds opvulmateriaal nodig is. Ook in de B2B-handel wordt vaak evenveel lucht als product vervoerd.

“Dozen op maat aanmaken kan, maar hiervoor zijn de machines vandaag zo duur dat ze enkel door heel grote fulfillmentcentra worden gebruikt. Ook nemen ze veel plaats in beslag, zijn ze duur in onderhoud en vragen ze speciaal opgeleid personeel”, zo zegt Roose.

De meeste (web)handelaars gebruiken daarom dozen met verschillende standaardafmetingen, maar toch blijft de hoeveelheid vervoerde lucht groot. Hierdoor wordt de capaciteit van de bestelwagens – en zeker die van de fietscargos met een kleinere laadruimte – slecht benut.

Dim-weighttarieven

Volgens Roose reageren steeds meer pakjesvervoerders hierop door dim-weighttarieven (dimensional weight) in te voeren. In de VS, waar veel pakjes per vliegtuig worden vervoerd, zijn ze nu al ingevoerd. “Het gewicht van het product wordt vergeleken met een formule, toegepast op de afmetingen van het pakket. De grootste van beide getallen wordt beschouwd als het “ware gewicht” en wordt meegenomen in de berekening van de verzendkosten. Uit onze research bleek dat prijzen makkelijk dubbel zo duur uitkomen als wanneer de doos op maat wordt gemaakt”, zegt hij.

Hiervoor heeft de Dendermondse start-up een machine ontworpen die door kmo’s kan gebruikt worden om dozen op maat aan te maken. Ze worden uit een vel golfkarton uitgesneden met een laser, die door een app wordt aangestuurd. Die app bevat een bibliotheek met zeer uiteenlopende types dozen. Door de afmetingen van het te verpakken product in te voeren, wordt de plaat op het juiste formaat uitgesneden en voorzien van perforaties voor het plooien. Dat plooien gebeurt handmatig.

Kort ROI

De machine produceert de doos in minder dan een minuut voor de meest complexe vormen, en in een paar seconden voor de eenvoudige modellen. Hoewel Roose nog niet over prijzen wil praten, zegt hij dat de investeringskost varieert tussen enkele maanden en maximaal drie jaar. “De machine kan minstens vijf jaar meegaan. Vanaf het moment dat de machine is terugbetaald, kost elke doos een fractie van een standaarddoos, vermits een plaat karton een te verwaarlozen kost heeft”, zegt hij.

“Wij richten ons met de Slimbox op bedrijven die een relatief beperkt aantal dozen per dag verzenden. Dat kunnen kleinere webshops zijn, waar de e-fulfillment zelf verzorgd wordt, maar ook B2B-handelaars, van bijvoorbeeld onderdelen”, zo vervolgt Roose. Ook denkt hij aan shoppingcentra, copycenters of postpunten voor de C2C-markt.

Prototype voorgesteld

Na de voorstelling van het prototype wordt nu met de commercialisering gestart. De productie zou in het najaar 2017 moeten beginnen. Tegen dan wil Roose een aantal aspecten, zoals de snelheid, willen verbeteren. In eerste instantie denkt hij aan kmo’s in België en de omringende landen, maar hij ziet ook grote groeimogelijkheden waar dim-weighttarieven nu al worden gehanteerd.

Daarnaast werkt Fit Things aan een volgende versie, de Slimbox Pro, die geen tot weinig handelingen van de klant vereisen en geschikt zijn voor bedrijven waar elke paar seconden een nieuw pakket moet worden opgeleverd”, klinkt het nog

De nv van Fit Things werd begin dit jaar formeel opgericht. Vlaio (het vroegere IWT) verleende zijn steun. Het bedrijf geniet de financiëlke steun van Triodos Bank. De start-up laat zich bijstaan door een raad van advies, met daarin Kristof Braem (CEO Medec), Peter Somers (ex-bpost, nu CEO Sprintpack) en Pieter Verbeke (manager bij Eriks).

Philippe Van Dooren