Verzendingskosten Belgische e-commerce bedroegen 171 miljoen in 2015

BeCommerce heeft bevestigd dat de e-commercesector in 2015 een recordomzet van 8,2 miljard euro boekte. De prognose was 7,3 miljard euro. In dat cijfer zijn de verzendingskosten niet inbegrepen. Die bedroegen vorig jaar 171,5 miljoen euro.

Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce (de vereniging van Belgische webhandelaars), met de steun van PostNL, Google en Worldline.

De 171,5 miljoen verzendingskosten komen overeen met 2,1% van de totale online uitgaven van de Belgen in 2015.

75% van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder heeft tijdens het vierde kwartaal online gewinkeld. Er werd zo voor een bedrag van 2,17 miljard euro online gespendeerd. In totaal waren dat 22,35 miljoen online aankopen, waarbij de consument gemiddeld 97 euro uit per aankoop uitgaf. Van alle uitgaven voor producten en diensten werd tijdens het vierde kwartaal 15% online gespendeerd.

De resultaten voor het vierde kwartaal liggen in lijn met die van de overige kwartalen van 2015. De piek in online aankopen, die verwacht werd na de terreurdreiging in november, is dus uitgebleven. De vooropgestelde grens van 7 miljard euro online bestedingen in 2015 werd niettemin ruim overschreden.

Goederen vs diensten

Er worden wel meer producten online gekocht dan diensten (de verhouding is 72% vs 28%), maar de waarde van deze producten ligt vaak lager dan wanneer diensten online aangekocht worden (44% vs 56%). Dat komt omdat vliegtuigtickets en accommodatie, pakketvakanties en tickets voor attracties en events meer online werden gekocht dan offline.

Online shoppers zijn grote internetgebruikers die vaak uit de hoogste sociale klasse komen. Vaak zijn het huishoudens met meer dan 3 personen of families met kinderen. De gemiddelde leeftijd ligt tussen 20 en 49 jaar.

De online shopper stelt toch gebruiksgemak voorop en winkelt het liefst op een groot scherm. Laptop (57%) en desktop (35%) worden het vaakst gebruikt om online te winkelen.

Ook wat betreft de betaalwijze kiest de consument volop voor gemak. Kredietkaart (53%) en Bancontact (43%) zijn veruit de meest populaire manieren om te betalen.