Binnenkort nachtopening voor containerterminals op Linkeroever

De containerterminals aan de kaaien 1700 en 1742 op de Antwerpse Linkeroever gaan eind maart ook ‘s nachts open. De wegvervoerders staan achter het initiatief, al wijzen ze er op dat alle stakeholders zullen moeten meewerken om het te doen slagen.

Volgens de beschikbare informatie zou de streefdatum voor de invoering van de maatregel 22 maart zijn. Nu gaan de terminals dicht tussen 21.30 uur en 5.00 uur, maar om de trafieken meer uit te vlakken zouden ze 24 uur op 24 open blijven. “Dat is een goede zaak omdat wij dan overdag minder zullen moeten aanschuiven. Nu kan dat tot drie uur duren”, zegt Kurt Joosen van het gelijknamige transportbedrijf en ook voorzitter van de Antwerpse vervoerdersvereniging SAVA.

“Maar hoe positief het initiatief ook is, men zal rekening moeten houden met een aantal factoren. Denk maar aan de beschikbaarheid van chauffeurs die ’s nachts willen werken. De mogelijkheden om hen extra te verlonen staan hierbij in de weg. Wij willen alvast nadenken over eventuele nieuwe mogelijkheden, zoals een verlaging van de sociale lasten op nachtwerk. Wij staan open voor alle denkpistes”, stelt hij. "Wij zijn alvast vragende partij om de test te doen slagen en willen gesprekken aangaan met alle betrokken partijen”, zegt hij.

Andere stakeholders

Dat beaamt Dennie Lockefeer, de CCO van Van Moer Logistics: “Wij staan volledig achter het initiatief. Maar men moet wel beseffen dat gewoon "ook ’s nachts openen" niet voldoende zal zijn. Alle andere stakeholders zullen mee hun schouders onder het project moeten zetten”.

Volgens Lockefeer is die medewerking cruciaal. “Vorige experimenten zijn mislukt omdat men zich niet genoeg engageerde. Er dienen nu goede afspraken gemaakt te worden, zoals waar de chauffeurs met de lege containers en chassis moeten kunnen blijven en het openen van de depots. Ook de magazijnen en de installaties van verladers dienen open te zijn. Verder moeten afspraken gemaakt worden over de detentievergoeding wanneer we bijvoorbeeld om 22.00 uur een container oppikken”, zegt hij.

“Wij staan alvast met onze ‘assets’ klaar en hebben nieuwe klanten die in het systeem willen instappen. We gaan er dus volledig voor. Maar onze vraag is om rond te tafel te gaan zitten met de andere partijen om duidelijke afspraken te maken en deze bijvoorbeeld in een charter te gieten”, besluit Lockefeer.

Philippe Van Dooren