Transporteurs en MPET praten vrijdag over lange wachttijden

Vrijdagmiddag is er ontmoeting tussen zo'n twintig containervervoerders en PSA Antwerp over de problemen rond de wachttijden aan kaai 1742 op de Antwerpse Linkeroever. Die bereikten gisteren een piek. De transporteurs hopen op een positief verloop.

Al langer klagen containertransportbedrijven dat de chauffeurs lang moeten aanschuiven aan "de 1742", de MSC PSA Europe Terminal (MPET) aan het Deurganckdok. Maandag waren de files langer dan gewoonlijk. Sommige chauffeurs moesten vier tot zes uur aanschuiven. Een videofilmpje met de extra lange vrachtwagenfile ging dan ook vlot rond op het internet (zie foto).

“Gisteren zijn er inderdaad problemen geweest met lange wachttijden, die te wijten waren aan een uitzonderlijk hoge aanvoer van containers aan landzijde. Wij hebben onmiddellijk gereageerd door extra ploegen in te zetten om de achterstand weg te werken”, zo zei de woordvoerster van PSA Antwerp aan Flows. Volgens haar waren de problemen van tijdelijke, en niet structurele aard.

“Dat is eigenlijk het probleem”, zegt Bert Vranckx, zaakvoerder van BeTrans. “Bij PSA vindt men het normaal dat een chauffeur twee tot drie uur moet aanschuiven. Zij schermen met gunstige gemiddelde wachttijden tijdens de totale openingsuren, van 6 tot 22 uur. Voor 10 uur en na 18 uur vallen de wachttijden echt best mee, dat is waar. Tussen 10 en 18, daarentegen, moet de chauffeur twee, drie of zelfs vier uur aanschuiven. Daarbij verliest men uit het oog dat het niet aan de transporteur ligt, maar aan de fabrieken dat de drukte tijdens die uren het hoogst is."

Vranckx hoopt dan ook dat de ontmoeting eind deze week succesvol zal zijn.

“Dat overleg gaat uit van een twintigtal transportbedrijven uit het Antwerpse, die een soort van denktank hebben opgericht om gemeenschappelijke problemen te bespreken. Via Febetra hebben we contact opgezocht met PSA Antwerp en vrijdagnamiddag is er overleg", zo zegt Chris Delcroix (DBT Logistics).

“De datum voor dat overleg was overigens al langer dan gisteren vastgelegd“, benadrukt de woordvoerster van de terminal.

Meer dan de wachttijden

Volgens Delcroix zal het over meer gaan dan de wachttijden alleen. “We verwachten ook antwoorden op een aantal vragen rond de verdeling van de containers tussen de kaaien 1742 en 1718. Het gebeurt immers dat je een vooraanmelding doet voor het brengen van een container op 1742, waar je verwacht om een andere op te pikken. Via de Boxfinder-app weet de chauffeur waar die is. Maar het gebeurt vandaag regelmatig dat je die op 1718 moet oppikken. De chauffeur moet dan naar buiten rijden en een nieuwe TAR-code aanmaken. Dat maakt plannen zeer moeilijk: soms heb je geluk, soms niet”.

Volgens Delcroix zijn er ook problemen met de Boxfinderapplicatie zelf. “Die werkt alleen op Android, niet op iPhone. Wat met de chauffeurs die geen smartphone hebben? Wat wij ook willen bespreken zijn onder meer het tekort aan parkeerplaatsen en het feit dat wanneer parking A volloopt verder verkeer onmogelijk is. Het zal ook gaan over zeer praktische problemen, zoals over sanitair. De chauffeurs hebben daar een Dixie (een mobiele wc-cabine, red.) , maar de chauffeurs zeggen ons dat zij daarop in geen 100 jaar hun gevoeg willen doen”.

Hoop op ‘gezond overleg’

“Een paar jaar terug kenden wij gelijkaardige problemen aan de terminals van DP World. Ook toen is er overleg geweest en sindsdien is de situatie zeer positief geëvolueerd. Vandaag zijn er op 1700 geen noemenswaardige problemen meer. Wij hopen dan ook dat er ook in dit geval gezond overleg mogelijk zal zijn”, vervolgt Delcroix.

Dat beaamt Vranckx. “De problemen bij DP World aan kaai 1700 zijn in overleg met de transporteurs aangepakt en er zijn aanpassingen gebeurd. Wij hopen dan ook dat ook de mensen van PSA Antwerp zich even open zullen opstellen. Wij beseffen zeer goed dat niet alles van vandaag op morgen opgelost zal zijn. Als er maar constructief gezocht wordt naar oplossingen”, klinkt het tot slot.

Philippe Van Dooren